Nationell åtkomsthantering bäddar för ökad digitaliseringstakt
Att effektivt kunna styra vem som får komma åt vilken information är avgörande för att öka takten i välfärdens digitalisering och möta högt ställda krav på skydd av data och personlig integritet. Ineras och regionernas mångåriga samarbete kring säker åtkomsthantering inom vården tas nu tillvara i flera nationella arbetsgrupper med målsättning att hitta ett gemensamt sätt att hantera identiteter och behörigheter oavsett verksamhetsområde.
Historien om 1177 – med patientens perspektiv i fokus
Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 och kunskapstjänster på Inera, har varit med sedan bolaget bakom ett av landets mest välkända varumärken bildades 1999. Då gick landets regioner samman om att ta fram en gemensam webbsida med vårdinformation.
Så förbättras användarupplevelsen i 1177
Intervju med Kristina Stensson Ljungdahl, strateg och projektledare för Sammanhållen planering på Inera.
Fem frågor om Ineras arbete med standardisering
Standardisering är ett viktigt verktyg för att effektivisera välfärdens digitalisering och lösa verksamheters utmaningar i vård och omsorg. ”Att basera lösningar på standarder bidrar till att öka förmågan till informationsutväxling och sänka tröskeln för implementering av digitala tjänster”, säger it-arkitekt Oskar Thunman som arbetar med Ineras strategier för användning av standarder som FHIR.
1177 för vårdpersonal – tre röster om framtida möjligheter
Tillit, tillgänglighet och tillsammans. Det är tre ord som återkommer när hälso- och sjukvårdsdirektören Mats Bojestig, överläkaren Markus Lingman och Ineras vd Patrik Sundström sammanstrålar för att tala om möjligheter och utmaningar med regionernas gemensamma satsning på 1177 för vårdpersonal.
Första kommunbeslut taget om att anta ny lag
Ljusdal är första kommun i Sverige att fatta beslut om att tillämpa lagen om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation. "Ineras utredning om hur lagen ska tolkas i praktiken har varit stödjande i beslutsprocessen. Att tillämpa den nya lagen för informationsdelning ger förutsättningar att använda digitaliseringens fördelar”, säger Madeleine Hansback, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Ljusdals kommun.
”Vi befinner oss i en perfekt storm i den offentliga världen”
Ineras styrelseordförande Andreas Svahn menar att Ineras absolut viktigaste roll är att vara det sammanhållande kittet i att utveckla gemensamma digitala lösningar för både regioner och kommuner
Identifieringstjänst SITHS går i mål med viktig lansering
SITHS är sedan 2005 en viktig del i vårdens digitala infrastruktur. Efter flera års utvecklingsarbete har Inera nått en stor milstolpe i tjänstens förändringsresa. Lanseringen av två nya administrativa portaler för utfärdande och hantering av e-legitimationer innebär att alla delar av nya SITHS nu har knutits samman i en fungerande helhet.
Fem lärdomar från 25 års digitalisering i vården
Karina Tellinger, digitaliseringsstrateg på SKR, blickar tillbaka på en it-utveckling i vården där fokus förflyttats från journaldokumentation till e-tjänster och delning av data som stöd för personcentrerad vård med patienten som medskapare.
Så arbetar kommunen smartare med händelseanalyser
Anders Engelholm, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Härnösands kommun: ”Ju fler som börjar använda Nitha desto mer lärande får vi där vi hjälper varandra att stärka patientsäkerheten.”
Region Halland först ut att migrera till nya HSA
Arbetet med att utveckla en ny teknisk plattform för grunddata och katalog och migrera Katalogtjänst HSA till den nya plattformen pågår för fullt. Region Halland var först ut av Ineras kunder med förberedelser och tester i ett pilotprojekt som gett många lärdomar inför fortsatt migrering av andra berörda organisationer.
Sammanhållen planering på 1177 ska stödja omställningen till Nära vård
Målet är personliga vyer med den information som är mest relevant för stunden och möjlighet att vara medskapare i aktiviteter runt sin vård och omsorg.
Fem frågor om årets spaningar kring digitalisering i välfärden
Under 2023 har Ineras kundansvariga hållit återkommande dialogmöten med kommuner och regioner och medverkat i stora evenemang som Vitalis, Almedalen och Kvalitetsmässan där aktuella frågor om digitalisering i välfärden stått i fokus. Peter Rosengren sammanfattar årets spaningar och vad han tar med sig för att möta utmaningarna 2024.
Elevhälsan ser stora nyttor med NPÖ
I Kristianstad har elevhälsan haft tillgång till NPÖ sedan början av 2023. "Skolsköterskorna är jättenöjda", säger systemförvaltare Johanna Emilsson.
Bättre tillgång till läkemedelsinformation bidrar till ökad trygghet för professionen
Ineras tjänst Sil, Svenska informationstjänster för läkemedel, har ökat uppdateringsfrekvensen för sin databas från en gång i veckan till två. Detta är en viktig pusselbit för professionens tillgång till aktuell och kvalitetssäkrad läkemedelsinformation, som bidrar till en jämlik och effektiv hälso- och sjukvård med patienten i fokus.
Så stor blir nyttan när befintliga tjänster nyttjas fullt ut
Ineras strateg Karin Bengtsson och analytiker Amanda Sundberg berättar om möjligheterna som nyttokalkylen ”Optimerat läge för kommunerna” visar på.
Samtalsprocessen för sjukvårdsrådgivning uppmärksammas inom akademin
Nyligen publicerades en forskningsartikel om den metod, samtalsprocessen, som Inera lär ut till verksamheter som jobbar med sjukvårdsrådgivning på telefon. Artikeln konstaterar att metoden stämmer väl överens med den vetenskapliga litteraturen inom området.
Så utvecklas Min vårdplan cancer i 1177 stöd och behandling
Antalet patienter som använder Min vårdplan cancer i 1177 har femfaldigats på två år, men användandet skiljer sig åt mellan olika mottagningar i landet. Det visar en utvärdering från Regionala cancercentrum i samverkan där slutsatserna nu tas vidare för fortsatt utveckling av den nationella tjänsten i samarbete med Inera.
Fem frågor om säkerhetsläget
Informationssäkerhetschef Fredrik Rosenberg om arbetet med att förstå och hantera risker i en orolig tid präglad av förhöjt hotläge.
Centralt stöd och engagerade medarbetare avgörande för ökad digitaliseringstakt
Kommuner och regioner har börjat implementera sina digitala strategier, men för att öka digitaliseringstakten behövs såväl nya arbetssätt och tankebanor som samverkan och stöd från centralt håll. Det visar en rapport från konsultbolaget PwC.
Patrik Sundström om kraftsamling kring fortsatt digitalisering i välfärden
I början av sommaren tillträdde Patrik Sundström som tillförordnad vd på Inera. Han kommer senast från Sveriges kommuner och regioner, SKR, där han hade rollen som digitaliseringschef, CDO. Här ger han sin syn på vad som kommer vara viktigt för välfärden, och Inera, framgent.
2023 års SLIT-rapport: Tätare samarbete präglar regionernas digitalisering
Digitala satsningar får allt större genomslag i hälso- och sjukvården samtidigt som regionernas ansträngda ekonomi nu riskerar att hämma fortsatt utveckling. Det visar årets lägesrapport från nätverket för Sveriges regioners it-direktörer, SLIT. ”Tätare samarbete mellan regioner, kommuner, privata vårdgivare, myndigheter och näringslivet är avgörande för att få maximalt utfall av våra investeringar”, framhåller Johannes Hörnberg, ordförande i SLIT och CIO i Region Västerbotten.
Grunden lagd för nästa generations digitala samverkan i välfärden
Nu har alla regioner ställt sig bakom två nya referensarkitekturer för samverkan som går under namnet T2.
Så kan den nya lagen tillämpas i praktiken
Nya lagen om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation möjliggör smidigare informationsdelning mellan aktörer som möter samma individ. Inera har utrett hur lagen ska tolkas i praktiken för att kunna omsättas i digitala system och tjänster. Marie-Louise Hammar i Örebro kommun deltog i utredningen och ser framför allt en stor nytta i att information faktiskt blir dokumenterad och inte stannar i ett telefonsamtal mellan olika medarbetare.
Ojämn utveckling av välfärdsteknik för vård och omsorg
Digitaliseringen i välfärden fortsätter att gå framåt på många områden men de senaste åren har användningen av viss välfärdsteknik bromsat in, konstaterar Socialstyrelsen i en rapport. Samtidigt visar en undersökning från Myndigheten för vård- och omsorgsanalys att äldre generellt är positiva till digital teknik i omsorgen men att fördelarna för personalen hittills varit begränsade.
Så har samtalsprocessen för sjukvårdsrådgivning på distans utvecklats
Elisabeth Almgren Eriksson, verksamhetsspecialist på Inera, har jobbat med sjukvårdsrådgivning sedan 2004. Sedan dess har telefonen kompletterats med allt fler tekniska stöd för rådgivning, men utmaningarna är desamma nu som då: ”För att lyckas med säker sjukvårdsrådgivning behövs förmåga att lyssna, vara skicklig i att leda samtalet och ställa relevanta frågor som säkerställer att viktig information kommer fram”, konstaterar hon.
Kommuner satsar på utökad användning av SITHS
Införandet av såväl digitala nationella prov som nya vårdinformationssystem ställer krav på säker inloggning för kommunpersonal som idag saknar e-legitimation med hög tillitsnivå. Tranemo och Ulricehamns kommun har därför valt att utöka användningen av Identifieringstjänst SITHS som redan är väl etablerad i den kommunala hälso- och sjukvården. "Breddningen innebär att fler inom vård- och omsorgssektorn får tillgång till e-legitimation och att lärare blir en helt ny användargrupp", säger it-strateg Jenny Hulander.
Morgondagens 1177 möter mångfacetterat behov
Det senaste året har Inera tagit fram en ny bredare målbild för 1177 i linje med omställningen till nära vård som syftar till att stödja ett mer personcentrerat arbetssätt. "Att alla regioner nu har ställt sig bakom målbilden är oerhört glädjande. Det gör att den blir styrande för vårt gemensamma arbete att stärka 1177 som Sveriges självklara samlingsplats för invånarnas hälsa, vård, omsorg och tandvård", säger Ineras affärsområdeschef Sofie Zetterström.
Sverige fortsatt långt fram med digitala verktyg i vården
Svensk primärvård utmärker sig positivt jämfört med andra länder när det gäller tillgång till digitala tjänster för patienter och läkare. Det visar en rapport från Myndigheten för vård- och omsorgsanalys som bygger på en internationell enkätundersökning där primärvårdsläkare gett sin bild av arbetet på vårdcentral.
Tysk teve lyfter fram svensk satsning på delning av patientdata
”Det ska vara sjukvårdens olika aktörer som samordnar sig kring patienten, inte patienten som bär information fram och tillbaka mellan vårdgivare.” Budskapet från primärvårdsläkaren Katharina Schmidt-Mende var tydligt när hon fick besök av ett tyskt teveteam som ville veta hur svenska vårdcentraler drar nytta av digitalisering och delning av journaluppgifter.
Så stöttar Inera kommunerna att införa digitala nationella prov
2024 är året då nationella proven ska bli digitala, vilket ställer stora krav på skolansvariga i Sveriges kommuner. Det gäller såväl teknikval, nätverk och identitetshantering som processer, pedagogik och kompetens. För att underlätta förberedelsearbetet och göra skolorna startklara har Inera tagit fram en vägledning för de tekniska förutsättningarna.
”Samarbete är enda alternativet för lyckad digitalisering”
Möt Emma Vintemon, ny kundansvarig för små och medelstora kommuner på Inera.
Gemensam arkitektur stöttar verksamhetsutvecklare
Region Västerbotten har i samarbete med Inera drivit utbildningsprojektet Arkinera i syfte att få länets kommuner att använda it- och verksamhetsarkitektur som stöd i sin organisationsutveckling och förenkla kommunsamverkan. Det samlade utbildningsmaterialet finns nu publicerat som stöd för verksamheter som vill göra en liknande insats.
Nya SITHS – kommunsamverkan underlättar införandet
Ett nära samarbete mellan regionen och kommunerna i Västmanland sparar tid och resurser hos alla inblandade. "Vi har tagit fram en arbetsmodell som fungerar bra för oss och det är grunderna i den som vi för vidare till våra tredjepartskunder", säger Stefan Skoog, projektledare för införandet av nya Identifieringstjänst SITHS i Region Västmanland.
Infektionsverktyget viktig pusselbit i kampen mot antibiotikaresistens
Det svenska nätverket Stramas insatser för att bromsa utvecklingen av antibiotikaresistens har lyfts fram internationellt. Hygienläkaren Per-Åke Jarnheimer Olsson, som arbetar inom Region Kalmars Stramagrupp, berättar hur Ineras tjänst Infektionsverktyget hjälper till att sätta fokus på denna viktiga fråga.
På väg mot en smartare framtid
En trygg och jämlik välfärd ska vara en självklarhet för alla som bor i Sverige. Den svenska välfärden befinner sig i ett svårt läge i spåren av pandemin och med en pågående inflation som sätter stor ekonomisk press på kommuner och regioner. Ineras Sara Meunier, CTO och avdelningschef för Arkitektur och digital infrastruktur, berättar om att jobba proaktivt kopplat till fyra trender som ställer krav på smart digitalisering i välfärden.
Från förnya recept till storskalig provhantering i pandemins spår
I år är det 20 år sedan de första e-tjänsterna lanserades inom dåvarande Vårdguiden, dagens 1177.
Digitalisering i den lilla kommunen
Tobias Leverin var projektledare för Grästorps medverkan som modellkommun i SKR:s Kompetenscenter välfärdsteknik och Ineras förstudie API:er i välfärdsteknik. Där adresserades bland annat äldreomsorgens utmaningar med bristande standardisering och att olika lösningar inte fungerar tillsammans på ett smidigt sätt.
Det ska vara lätt att hitta rätt kunskapsstöd
Nytt författarverktyg, utökat redaktionellt stöd och en ny webbsida som ska lanseras i slutet av mars – det är några av resultaten sedan Inera tog över ansvar för Nationellt kliniskt kunskapsstöd, NKK, för ett år sedan. Chris Landergren, medicinskt sakkunnig och tjänsteansvarig, sammanfattar viktiga milstolpar i arbetet med att ta fram ett 1177 för vårdgivare där all kunskap kring patientmötet samlas på ett ställe.
Ineras medicinska chef om vikten av digitalt stöd för hela vårdprocessen
Under sina 20 år som röntgenläkare såg Christina Kling Hassler tidigt potentialen med it för att utveckla verksamheten. Nu leder hon Ineras medicinska råd och brinner för processtöd som möter vårdens behov av smidig informationsöverföring genom hela patientresan – från diagnostik och behandling till uppföljning och rehabilitering.
Smart samverkan ger ökad effekt av internetbaserad behandling
Bättre kvalitet i behandlingen och mer tid till de som behöver personlig kontakt i traditionella vårdmöten. Det är några av vinsterna när olika professioner samarbetar över regiongränserna för att ta fram digitala program i Ineras tjänst Stöd och behandling, erfar psykolog Johanna Persson Höppe i Region Östergötland.
Region Skåne frigör tid i vården med Mobilt SITHS eID
Höjd patientsäkerhet och 20 000 frigjorda arbetstimmar per år – det är resultatet hittills av Region Skånes satsning på ett nytt arbetssätt där Mobilt SITHS har en nyckelroll.
Göteborgs Stad satsar på Mobilt SITHS eID
Nu införs Mobilt SITHS eID för 5 000 medarbetare inom hemtjänsten. Lena Revertimini, som är biträdande ansvarig utgivare för SITHS, berättar om arbetet.
"Kan bli ödesdigert för patienten om kommun och region inte delar information"
Den regionala specialist- och slutenvården behöver i högre grad ta del av vad kommunens sjuksköterskor dokumenterat, menar Anna-Lena Fällman, strateg i kommunförbundet Skånes Kommuner.
“Fler behöver ansluta sig till Ineras tjänster för att nyttan ska bli optimal”
Inera har tillsammans med Skånes kommuner analyserat nyttorna och beskrivit utmaningarna för att kommuner ska kunna hämta hem den fulla potentialen.