Aktuellt

1177 når rekordhög varumärkeskännedom

1177 är ett av Sveriges mest kända varumärken. Den senaste varumärkesmätningen som genomfördes i november och december 2022 visar att hela 99,2 procent av invånarna känner till 1177. Det är första gången kännedomen överskrider 99 procent.

Varje år genomför 1177 en varumärkesmätning där allmänheten tillfrågas om sin inställning till 1177. Förutom rekordhög varumärkeskännedom visar mätningen även att 1177 alltmer förknippas med ord som inspirerande, stödjande och personligt, utan att tappa inom områden som pålitligt, tryggt och professionellt. Tidigare har det varit svårt att upprätthålla goda resultat inom alla dessa områden samtidigt.

Andreas Leifsson, analytiker på Inera.

– Även användarnas vilja att rekommendera 1177 till andra är fortsatt hög. Nästan hälften av dem, 46 procent, anger det högsta värdet när de beskriver hur gärna de rekommenderar 1177 och endast en av tio uttrycker tveksamhet till att rekommendera tjänsten, säger Andreas Leifsson som är analytiker på Inera. 

Trots alla positiva omdömen har 1177 minskat något som det spontana valet när landets invånare väljer väg in till hälso- och sjukvården. Från ett högt utgångsläge visas för andra mätningen i följd lägre siffror när invånare svarar på frågan om vart de vänder sig i första hand när de behöver kontakta vårdpersonal via telefon, en app, chatt, videosamtal eller e-tjänster, för att fråga om råd. År 2022 väljer 55 procent 1177 som svar på frågan, vilket är en minskning med 3 procentenheter jämfört med 2021 och med 6 procentenheter jämfört med 2020.

Undersökningen visar att anledningen till minskningen är att andra aktörer erbjuder en del av de nyttor som efterfrågas av vårdsökande. Även om dessa aktörer funnits på marknaden under ett antal år är det först i årets mätning som det syns en påverkan som återspeglas i resultatet för 1177.

1177 behöver utvecklas kontinuerligt för att möta invånarnas behov och bibehålla positionen som den naturliga samlingsplatsen för vårdsökande. Den nyligen lanserade tjänsten 1177 direkt, där invånare kan logga in, ange sina symtom digitalt och sedan bli automatiskt hänvisade till antingen självhjälpsråd eller exempelvis chatt med en sjuksköterska, är ett exempel på en sådan leverans. I kommande undersökningar ska det bli intressant att se hur 1177 direkt kommer att påverka bilden av 1177, säger Andreas Leifsson.

Fler nyheter

Prenumerera på Ineras nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om Ineras tjänster, projekt och kommande evenemang. Läs intervjuer med kunder och experter. Aktuellt från Inera skickas en gång i månaden.

Nyheter

Här hittar du övergripande nyheter om Inera.

Till toppen av sidan