EHDS – ett möjligheternas fönster för svensk hälso- och sjukvård
EHDS-förordningen ställer krav på att dela invånares hälsodata inom EU till nytta för gränsöverskridande vård och forskning. Men den primära nyttan finns inom landets gränser. Genom att bygga vidare på det som finns och fortsätta ansluta information till Ineras nationella digitala infrastruktur kan värde skapas för både medarbetare och invånare, samtidigt som kraven i EHDS kan uppfyllas.
Oavsett vilket tekniskt system som används, vilken vårdgivare en patient har eller vilket land i Europa eller region i Sverige personen bor i, ska hälsoinformation alltid följa med individen. Det är en av grundbultarna i förordningen om det europeiska hälsodataområdet EHDS. Därför ställs bland annat krav på standardisering av data för att säkerställa att den kan utbytas säkert och effektivt.

– EHDS sätter fingret på behovet av att öka informationsdelningen i svensk hälso- och sjukvård. Rätt navigerat blir detta motorn för privata och offentliga vårdgivare att säkerställa att rätt information finns på rätt plats i rätt tid. Den primära nyttan finns inom landets gränser, både med en mer fullständig tillgång till information för vårdens medarbetare och en mer heltäckande bild av min egen journal som patient, säger Patrik Sundström, vd på Inera.
Inera har analyserat EHDS
Inera har genomfört flertalet analyser av vilka förutsättningar svensk hälso- och sjukvård har att möta kraven i EHDS på primäranvändning av hälsodata, genom att fortsätta använda Ineras infrastruktur och tjänster. Det handlar om rättsliga och informatiska utredningar, genomgång av befintlig infrastruktur och gapanalyser mellan kraven i EHDS och de nationella specifikationerna för informationsutbyte, beskrivna i så kallade tjänstekontrakt.
Vidare har analyserats hur mycket av den information som EHDS ställer krav på som vi i Sverige redan idag utbyter genom infrastrukturen och var en ökad informationsdelning behöver ske.
Strukturering av data och ökad anslutning
Den inventering som gjorts av vårdgivares befintliga anslutning av informationsmängder till Ineras infrastruktur visar att anslutningsgraden är hög inom flera områden, men att den behöver öka inom andra.
Det stora återstående arbetet handlar därmed om att landets vårdgivare behöver skapa ytterligare strukturering av data i sina vårdinformationssystem och sedan fortsätta anslutna fler informationsmängder till den gemensamma infrastrukturen.
Målbilden för 1177, ökat nyttjande av Nationell patientöversikt, utvecklingsprogrammet Sammanhållen planering och automatisering av informationsutlämning från journalsystem till nationella kvalitetsregister är exempel på några av de många aktiviteter som just nu görs för att ansluta mer information till infrastrukturen.
Tillämpning av nya standarder för informationsutbyte
Specifikationerna i EHDS baseras på standarden FHIR, som idag endast i begränsad omfattning tillämpas i svensk hälso- och sjukvård. Här har Inera analyserat vad som går att göra nationellt, så att inte alla landets vårdgivare samtidigt och under tidspress ska behöva ställa om sina informationssystem till FHIR.
För att svenska vårdgivare ska kunna leverera data från sina informationssystem via Ineras infrastruktur och till den nationella kontaktpunkten enligt FHIR, kan Inera tillhandahålla en så kallad adapter som säkerställer följsamhet till kraven i EHDS.
– Adaptern blir en brobyggare mellan vårdverksamheternas journalsystem, Ineras infrastruktur och E-hälsomyndigheten som Sveriges kontaktpunkt för gränsöverskridande datautbyte, förklarar Patrik Sundström.
Ineras analys av möjlig väg framåt i samspel
Smidig informationsförsörjning över geografiska och organisatoriska gränser är en förutsättning för att möta många behov inom hälso- och sjukvården idag. För att lyckas krävs smart nyttjande av befintliga system i kombination med kostnadseffektiv teknikutveckling och utökat samarbete mellan vårdens aktörer. Ineras analyser syftar till att visa på en möjlig väg framåt för svenska vårdgivare och vara ett inspel i de dialoger som sker lokalt, regionalt och nationellt.
Förutsättningarna bedöms sammanfattningsvis vara mycket goda. Inera tillhandahåller redan idag många olika infrastrukturkomponenter och tjänster som behövs för att möta kraven i EHDS. Dessa är även sedan många år införda i och anslutna till vårdgivares verksamheter och hundratals it-system.
– Genom att nyttja det som finns inom Inera och koppla samman det med E-hälsomyndigheten, som nationell kontaktpunkt, har svenska vårdgivare unikt goda förutsättningar att möta kraven i EHDS på ett kostnadseffektivt sätt för alla parter, säger Patrik Sundström.