Aktuellt

Inera och SKR startar patient- och brukarråd

I höst inrättas ett nytt råd som med brett patient- och brukarperspektiv ska bidra till mer samskapad utveckling i omställningen till Nära vård. ”Genom rådets kompetens stärker vi vår förmåga att stödja kommuner och regioner med digitala tjänster som är efterfrågade och användbara inom vård och omsorg”, säger Eva-Lena Nordqvist som ansvarar för redaktionen för invånartjänster på Inera.

Det nya rådet består av representanter från organisationerna Funktionsrätt Sverige, Anhörigas riksförbund, Nationell samverkan för psykisk hälsa och Nätverket unga för tillgänglighet. De kommer att ge råd och stöd ur ett patient-, brukar- och anhörigperspektiv till Ineras företagsledning och till SKR:s arbete med Nära vård inför nya åtaganden samt i utvecklingen och anpassningen av nya eller befintliga tjänster.

Bakgrunden är att den pågående omställningen till Nära vård ändrar inriktningen för hela hälso- och sjukvården och omsorgen. Fokus flyttas från att invånare, patienter och brukare passivt tar emot vård och omsorg till att de blir en samskapande part i vårdens, omsorgens och tandvårdens service och tjänster.

Fler perspektiv ger kraft i utvecklingen

Inera utvecklar digitala tjänster som stöd för personcentrerade arbetssätt, och inom avdelningen för vård och omsorg på SKR ges ett samlat stöd till regioners och kommuners omställning till Nära vård.

Eva-Lena Nordqvist.
Eva-Lena Nordqvist, tf sektionschef för redaktionen för invånartjänster på Inera.

– Nya personcentrerade arbetssätt i vården och omsorgen – inte minst genom digitalisering – kan innebära att resurserna möter behoven bättre, att effekterna av insatserna får ett större värde och att vården därmed räcker till fler. En nyckelfaktor för att lyckas är att patienters, brukares och närståendes kraft och perspektiv tas tillvara i utvecklingen av nya arbetssätt och tjänster. Det är därför vi inrättar det här rådet – för att ytterligare förstärka SKR:s stöd till Nära vård och Ineras möjligheter att stödja den svenska hälso- och sjukvården samt omsorgen med digitala tjänster som är efterfrågade och användbara, säger Eva-Lena Nordqvist, tf sektionschef för redaktionen för invånartjänster på Inera.

Patient- och brukarrådets medlemmar nomineras av respektive organisation och utses för två år i taget. De första kandidaterna är redan rekryterade. Tillsammans med representanter från SKR och Inera kommer de att dela erfarenhet och kunskap, uppmärksamma förbättringsområden samt utföra omvärldsbevakning och framtidsspaning. Tanken är att möten ska hållas tre gånger per år, men rådet kan också sammankallas vid behov.

Helhetssyn bäddar för sammanhållen planering

Vid första mötet i september är ambitionen att sätta förväntningarna kring hur samskapandet av service och tjänster ska se ut.

– Inera driver flera stora utvecklingsprojekt som syftar till att stödja regionernas och kommunernas omställning till Nära vård. Det handlar till exempel om arbetet med sammanhållen planering på 1177 där det är oerhört viktigt att jobba nära invånare som har många och komplexa vårdkontakter. Bredden i rådet gör att vi får bättre helhetssyn genom organisationer som företräder olika invånare med varierande behov, såväl när det gäller omfattning som typ av vård, säger Eva-Lena Nordqvist.

Lisbeth Löpare-Johansson
Lisbeth Löpare-Johansson, samordnare för SKR:s stöd till Nära vård.

Lisbeth Löpare-Johansson, samordnare för SKR:s stöd till Nära vård, framhåller vikten av att alltid ha med patienters, brukares och anhörigas kunskaper och perspektiv i utvecklingsarbete och gläds åt att nu få ett organiserat forum för samskapandet.

– I den Nära vården är personcentrering och samskapande centralt. Nu formaliserar vi vårt samarbete med patient- och brukarorganisationerna och bygger en långsiktig plattform för samskapande. Genom tillit och dialog ser jag fram emot många viktiga bidrag från rådet i omställningen till Nära vård, säger Lisbeth Löpare-Johansson.

Fler nyheter

Prenumerera på Ineras nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om Ineras tjänster, projekt och kommande evenemang. Läs intervjuer med kunder och experter. Aktuellt från Inera skickas en gång i månaden.

Nyheter

Här hittar du övergripande nyheter om Inera.

Till toppen av sidan