Inventering och städning av SITHS testkort
Med start den 31 oktober kommer alla SITHS testkort som utfärdats med ej bokade testpersoner att spärras. Detta är ett steg i att skapa bättre ordning och minska de problem som uppstår när flera organisationer använder samma testpersoner.
Testpersoner används vid utveckling och testning av digitala tjänster och system där personuppgifter hanteras. Testpersoner som ska användas för tester inom vård och omsorg skapas med testpersonnummer från Skatteverket och tilldelas attribut och behörigheter i HSA.
Vem som helst får använda Skatteverkets testpersonnummer, men om flera organisationer använder samma testpersonnummer samtidigt så finns risk att obehöriga personer får tillgång till system och information som de inte ska ha tillgång till. Dessutom riskerar man onödiga, kostsamma felsökningar när data inte längre är det förväntade på grund av att organisationer rör varandras data. Om en organisation ändrar attributen eller behörigheterna som är kopplade till ett testpersonnummer så slår ändringen igenom överallt där den testpersonen används.
Viktigt att boka testpersoner vid utfärdande av SITHS testkort
Vid utfärdande av SITHS testkort är det viktigt att boka de testpersoner som ska användas, för att säkerställa att de inte används av någon annan organisation samtidigt. Det har blivit ännu viktigare sedan hanteringen av testkort flyttades från SITHS Admin till nya SITHS eID-portalen. Ändringar som görs i testpersonernas attribut och behörigheter slår numera igenom i alla system och tjänster där samma testperson används. Så var det inte tidigare.
Bokning av testpersoner för testkort görs i Testpersonbokaren.
Inventering och städning av testkort påbörjas 31 oktober
För att skapa bättre ordning och minska de problem som uppstår när flera organisationer använder samma testpersoner så kommer Inera att spärra SITHS testkort som är utfärdade på testpersoner som inte har bokats i Testpersonbokaren. Arbetet kommer att påbörjas den 31 oktober 2024.