Målbild för 1177 för vårdpersonal ger stöd för utveckling
Webbplatsen 1177 för vårdpersonal ska bli en samlingsplats för kunskapsstöd och tjänster och en samarbetsyta i mötet med patienten. Det framgår av den målbild som har beslutats under hösten 2024 och som ligger till grund för årliga handlingsplaner fram till 2030.
I juni 2024 lanserades den första versionen av webbplatsen 1177 för vårdpersonal. Under hösten har en långsiktig målbild och vision för webbplatsen beslutats av styrgruppen för regionernas system för kunskapsstyrning och av Ineras styrelse.
Syftet med målbilden är att öka kvalitet och effektivitet i vård och omsorg genom att samla kunskapsstöd, tjänster och verktyg som behövs i vårdpersonalens arbetsvardag.
– Innehållet i målbilden är vägledande och ligger till grund för årliga handlingsplaner för 1177 för vårdpersonal fram till 2030. Den ska säkerställa att alla planerade satsningar siktar mot de effektmål som målbilden omfattar för hälso- och sjukvården och omsorgen i Sverige, säger Mats Bojestig, ordförande i styrgruppen för nationellt system för kunskapsstyrning och hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Jönköpings län.
Fortsatt utveckling för att nå målbilden
Inera arbetar nu med den långsiktiga strategin för att vidareutveckla konceptet för 1177 för vårdpersonal. I en nyligen avslutad förstudie har Inera tagit fram förslag till en långsiktig färdplan med utvecklingsinsatser som kan realisera den beslutade målbilden. Färdplanen innefattar, förutom utveckling av den nuvarande webbplatsen, tillgång till Ineras inloggade tjänster med en enda inloggning och en samarbetsyta för vårdpersonal och patient. Huvudfokus i förstudien har varit att identifiera vårdpersonalens behov, beskriva nuläget samt ge ett förslag till nästa steg för att utveckla webbplatsen.
Målsättningen är att nå målbilden år 2030 och att leva upp till vårdpersonalens behov. Med vårdpersonal avses medarbetare inom hälsa, vård och omsorg inom kommun, region och privata utförare.
– Sammanfattningsvis visar resultatet av förstudien att det finns ett stort behov av en webbplats som samlar både öppen kvalitetssäkrad information, kunskapsstöd och inloggade tjänster och verktyg som kan stödja och underlätta för vårdpersonal i deras arbete, säger Annika Liljegren, uppdragsledare för förstudien om 1177 för vårdpersonal.
Genom olika typer av integrationer ska 1177 för vårdpersonal också kunna samspela med regionernas verksamhetssystem så att de fungerar som ett samlat stöd till vårdpersonalen och bidrar till en ökad kvalitet i vård- och omsorgsarbetet. Det blir viktigt, inte minst i patientmötet, även över regiongränserna.
Nyttoanalys har tagits fram
I arbetet med förstudien har också en nyttoanalys genomförts tillsammans med vårdpersonal och regionala redaktörer. Syftet med analysen var att undersöka vilka nyttor som skulle kunna skapas om de idéer som finns för 1177 för vårdpersonal blir verkliga. Förutom att identifiera nyttoeffekter för webbplatsen framkom även önskemål och krav att ta hänsyn till vid fortsatt utveckling.
– Nyttoanalysen visar att 1177 för vårdpersonal, både i öppet och inloggat läge, kan bidra till såväl ökad trygghet, ökad delaktighet och bättre vård för patienter som frigjord tid och ökad trygghet för vårdpersonal. Fler nyttor kan också tillkomma för regionerna genom ökad användning av Ineras tjänster, säger Annika Liljegren.