Ny kundportal för kontakt med Inera
Den 24 april 2024 lanserar Inera en ny kundportal där du som kund enkelt kan kontakta oss och se dina ärenden. Du kan bland annat ställa frågor om Ineras tjänster, anmäla fel och lämna förbättringsförslag. Du kan också göra beställningar om du har behörighet för det.
Den nya kundportalen är en del av ett nytt ärendehanteringssystem som Inera inför under våren 2024. Den kommer att ersätta den befintliga kundportalen som används för att teckna kundavtal och beställa tjänster. Den kommer också att kunna användas för att kontakta Inera i ärenden som gäller bland annat support, felanmälan och användarstöd.
Syftet är att underlätta hanteringen av beställnings- och supportärenden för både kunder och Ineras medarbetare.
Skapa konto med e-legitimation
Alla som har behov av att komma i kontakt med Inera kommer enkelt att kunna skapa ett konto i den nya kundportalen med e-legitimation från 24 april. När du väl har ett konto kan du registrera ärenden utan att behöva ange uppgifter om dig själv och din organisation varje gång. Du kan också få en överblick över alla dina ärenden.
Om du redan har ett konto i nuvarande kundportal så kommer du att få ett mejl med instruktioner för att aktivera det i den nya kundportalen.
Följande e-legitimationer kommer kunna användas för att skapa konto och logga in i den nya kundportalen:
- SITHS eID
- Bank-id
- Freja e-id
Längre hanteringstider under övergången
I samband med övergången till den nya kundportalen så kommer hanteringstiderna vid kontakt med Inera att vara lite längre än normalt. Vi ber om överseende med det och hoppas kunna ge dig ännu bättre service framöver när vi har vant oss vid det nya systemet.
Avvakta med beställningar
Den befintliga kundportalen som används för beställning av tjänster är stängd under flytten. Beställningar som inte är attesterade den 17 april avbryts och kommer att behöva skapas på nytt när den nya kundportalen öppnar.
Vanliga frågor
Här samlar vi svar på vanliga frågor inför övergången till den nya kundportalen.
Vad händer med mina öppna ärenden vid flytten?
Supportärenden som är öppna vid flytten till den nya kundportalen kommer att få nya ärendenummer. Om du har ett öppet ärende så kommer du att få ett mejl med det nya ärendenumret.
Beställningar som inte är attesterade i den nuvarande kundportalen den 17 april kommer att avbrytas, och du kommer att behöva skapa ett nytt ärende när den nya kundportalen har öppnat.
Vad händer med mitt konto i befintliga kundportalen?
Om du har ett konto i Ineras nuvarande kundportal så kommer det att flyttas med till den nya kundportalen och du kommer att behålla samma roller och behörigheter.
Du kommer att få ett mejl med instruktioner som beskriver hur du aktiverar ditt konto i den nya kundportalen.
Måste jag skapa ett konto i kundportalen för att kontakta Inera?
Nej, du kommer även fortsättningsvis kunna ringa till oss eller skicka in ärenden via öppna formulär här på inera.se. Men med ett konto i kundportalen får du en överblick över alla dina ärenden och du slipper fylla i dina kontaktuppgifter varje gång du ska kontakta oss.
Kommer det gå att logga in utan svenskt personnummer?
Nej, för att logga in i den nya kundportalen krävs svenskt personnummer eftersom inloggning sker med e-legitimation. Personer utan tillgång till svenskt personnummer kommer att kunna skicka in ärenden via formulär här på inera.se.