Nytt användargränssnitt ersätter Sök i HSA
I december 2022 produktionssattes det nya användargränssnittet som inledningsvis ersätter nuvarande sökgränssnittet Sök i HSA. Under januari har gränssnittet testats av en mindre grupp användare, och nu lanseras det för alla personer med ett giltigt SITHS-kort.
Vi tror och hoppas att du som jobbar med HSA ska ha glädje av det nya gränssnittet. Men också att du vill dela med dig av de fördelar som sökning i HSA kan ge alla som jobbar inom svensk vård och omsorg – till exempel genom att dela denna nyhet med dina kollegor. Gränssnittet är tillgängligt för alla med ett giltigt SITHS-kort.
I gränssnittet finns information om att användarna som vanligt ska vända sig till sin lokala HSA-administratör, HSA-ansvarig i sin organisation eller sitt HSA-ombud vid frågor. Var alltså förberedd på att det kan dyka upp lite fler HSA-frågor än vanligt under en period. Det kan också vara en bra idé att säkerställa en extra gång att informationen som visas är korrekt för att minska antalet frågor eller felanmälningar.
Vi har från HSA Förvaltnings sida ändrat de länkar vi har så att de pekar på det nya sökgränssnittet istället för till Sök i HSA. Men nu behöver vi också din hjälp med att ändra länkar som vi inte styr över. Finns det till exempel länk till Sök i HSA på ditt intranät eller i någon tjänst som du använder ber vi dig att kontakta den som förvaltar tjänsten för att få adressen ändrad till https://hsa.katalog.inera.se/ istället. Kolla också igenom de lokala rutiner som ni använder i er organisation – och förstås dina egna webbläsarfavoriter.
Är du HSA-ansvarig, ställföreträdande HSA-ansvarig eller kontaktperson för en HSA-ansluten tjänst är du som vanligt välkommen att vända dig till Inera Support via detta formulär för stöd även kring det nya gränssnittet. Du som inte innehar en sådan roll vänder dig som vanligt till HSA-ansvarig i din organisation.