Ökad flexibilitet med nya underskriftstjänsten
I september lanseras Ineras utvidgade underskriftstjänst som gör det möjligt att signera dokument elektroniskt på ett säkert sätt med flera olika e-legitimationer. Dan Bergvall, chef för sektion Infrastrukturtjänster på Inera, berättar om nyttan med de nya funktionerna och hur tjänsten utvecklas vidare för att möta kommuners och regioners behov.
Med elektroniska underskrifter kan hanteringen av dokument effektiviseras och onödig pappershantering undvikas. Inera har utvidgat den befintliga Underskriftstjänsten för att möta önskemål från kommuner och regioner om att göra det möjligt att skriva under dokument med både SITHS eID och andra privata e-legitimationer.
När blir de nya funktionerna för elektronisk underskrift tillgängliga för användning?
– Lanseringen av den utvidgade Underskriftstjänsten var först planerad att ske till sommaren, men är nu framflyttad till den 5 september då alla förutsättningar för införande inte finns på plats före sommaren. De regioner som deltar i avsiktsförklaringen för den nya tjänsten kommer att beredas möjlighet att ansluta till test av webbtjänsten som pilotkunder den 15 juni, säger Dan Bergvall, sektionschef på Inera.
Vad blir nyttan och hur förändras användningen med nya Underskriftstjänsten?
– I den befintliga versionen krävs det att kunden ansluter en egen e-tjänst till Underskriftstjänsten och installerar en stödtjänst i sin egen driftmiljö, vilket anses krångligt. Nuvarande tjänst stöder dessutom endast e-legitimering med SITHS eID och det kan vara begränsande för verksamheten. De nya funktionerna kommer bland annat göra det möjligt att nyttja tjänsten för dokument som kräver underskrift av både tjänsteman och privatperson. En tjänsteman kan till exempel skriva under ett anställningsavtal med SITHS eID medan den nyanställde kan skriva under med till exempel Bank-id eller Freja e-id. Tjänsten driftas centralt hos Inera och kräver ingen teknisk integration hos kunden.
Finns det fortfarande några begränsningar kopplade till att tjänsten är beroende av SITHS?
– Tjänsten kan beroende på organisationens behov användas som en fristående webbapplikation eller integrerad i organisationens verksamhetssystem via ett tekniskt gränssnitt, ett så kallat API. I webbtjänsten kommer det krävas att administratören som laddar upp dokument för underskrift loggar in med SITHS eID. De personer som ska skriva under kan fritt välja e-legitimation.
– Vid användning av tjänsten som en integrerad del av organisationens verksamhetssystem via API finns däremot inte något beroende av SITHS eID, utan då kan även administratören använda valfri e-legitimation, förklarar Dan Bergvall.
Vad är nästa steg för att utveckla tjänsten vidare?
– Det finns önskemål om att vidareutveckla webbversionen av tjänsten så att även andra e-legitimationer än SITHS eID kan användas av administratören. Inera kommer att utreda möjligheterna för detta.
Planer finns också på att införa
- stöd för utländska e-legitimationer enligt EU-förordningen eIDAS
- integration med Personuppgiftstjänsten och Katalogtjänst HSA för att verifiera personer och visa namn på personerna som skriver under
- bättre stöd för arkivering genom anpassning till kommande standarder. Läs mer om detta på Diggs webbplats.
Informationsmöte om utvidgade Underskriftstjänsten
Inera kommer att genomföra ett webbinarium med en demo av lösningen inklusive stöd för SITHS eID den 13 juni klockan 10.00. Ingen föranmälan behövs. Webbinariet hålls via Teams.