Så går Skåne från pappersbaserad patientinformation till digital
Region Skåne tar stora kliv när det gäller att standardisera och digitalisera sin information till patienter. Genom att samla in lokal information, se över vad som är gemensamt och publicera det nationellt har Region Skåne sett att stora delar av den information som produceras lokalt kan vara nationellt gemensam på 1177.se. På så vis effektiviseras kommunikationen med invånaren, och patientupplevelsen förbättras. Detta lägger grund för nationella lösningar som på sikt kommer gynna hela landet.
Region Skåne driver ett projekt för att säkerställa att alla invånare får jämlik tillgång till kvalitetssäkrad och relevant information relaterad till sina behov när det gäller vård och hälsa, oavsett var i regionen de söker vård.
– Vi arbetar intensivt med den digitala omställningen i Skåne. Det är en resa och en utmaning som alla regioner och kommuner behöver genomföra, både för att möta invånarnas förväntningar och för att avlasta vårdens medarbetare. Ett steg på den resan är gemensam och digital patientinformation, säger Anna Strömblad, kommunikationsdirektör i Region Skåne.
Förutom att förbättra invånarnas upplevelse av vårdkontakten, syftar projektet till att vårdpersonalen smidigt ska kunna ge information på det sätt som patienten föredrar. Till exempel ska det vara lätt att skicka digitala kallelser med en länk till den information patienten behöver inför ett vårdbesök. Kallelser kommer fortsatt att skickas på papper till de invånare som väljer det.
Detta ligger i linje med såväl regionens som den nationellt antagna målbilden för 1177. Ambitionen är att 1177 ska fungera som en samlad digital plattform för invånarnas behov gällande hälsa, vård och omsorg, och att alla vårdverksamheter i Skåne ska erbjuda digitala kontaktmöjligheter via 1177.
Ökade förväntningar på digitala tjänster
Invånarna har höga förväntningar på att kommuner och regioner erbjuder moderna stöd och tjänster. Inte minst efter covid-19-pandemin då användningen av digital kommunikation accelererade.
– Invånaren jämför hälso- och sjukvården med andra samhällsfunktioner som tillhandahåller en mer utvecklad digital miljö och högre tillgänglighet. Dessutom förväntar man sig att alla olika delar agerar likvärdigt och att det finns sömlösa övergångar mellan olika vårdenheter, säger Louise Ercolino, strateg i Region Skåne.
Med den insikten blev det uppenbart att den digitala kommunikationen inom regionen behövde utvecklas. Samtidigt som den regionala målbilden för 1177 fastställdes 2019 började Skåne skicka kallelser digitalt via 1177.
– Sedan dess har antalet invånare som väljer att i första hand få information digitalt stadigt ökat. Vi såg möjligheter att ytterligare förbättra patientupplevelsen och effektivisera vårdprocessen genom att ge smidig tillgång till målgruppsanpassad information i kallelsen, säger Louise Ercolino.
Konsolidering av patientinformation i regionen
En omfattande del av projektet var därför att samla in och kartlägga all patientinformation inom verksamheterna. Vid kartläggningen kontaktades samtliga verksamheter inom primär- och specialistvården i offentlig regi, liksom ett stort antal privata aktörer – totalt cirka 1 350 verksamheter. Över 14 500 dokument samlades in, allt från broschyrer, häften och visitkort till länkar och digitala material – en uppsjö av dokument som en patient kan stöta på vid kontakt med vården. Förutom en spretig upplevelse för invånaren, kräver det tid och resurser från verksamheterna att förvalta och underhålla informationen.
– Nästa steg var att kartlägga olika typer av förberedande material, undersökningsinformation samt formulär och behandlingsbeskrivningar som invånaren kan få i samband med en kallelse. Därefter såg vi över vilken information som redan fanns tillgänglig på 1177.se och vad som behövde kompletteras. Genom vår inventering konstaterade vi att en övervägande majoritet av materialet redan fanns på 1177.se, säger Victoria Sandqvist, projektledare i Region Skåne.
Framgångsrikt samarbete kring patientinformation
Ett exempel är patientinformationen om mag- och tarmsjukdomar, där projektet granskade ett hundratal olika lokala behandlingstexter. Efter att ha sammanställt både nytt och befintligt material på 1177.se, reducerades antalet texter till 25.
– Detta innebär att vi nu endast behöver underhålla en fjärdedel av den ursprungliga informationen. I den här delen av projektet har den nationella redaktionen för 1177 på Inera spelat en avgörande roll. De har stöttat produktionsprocessen genom att fatta beslut om vilka texter som ska produceras. Nationella redaktionen har tillsammans med våra lokala programområden också bidragit med medicinsk expertis, granskat innehållet både medicinskt och språkligt samt samordnat vårt regionala arbete med det som sker på nationell nivå. Samtidigt har vi kunnat bidra med värdefulla insikter och resurser till nationella satsningar kopplade till Region Skånes arbete, säger Victoria Sandqvist.
I takt med att patientinformationen har publicerats nationellt på 1177.se minskar behovet av lokalt producerad information, och digital information möjliggörs som ett led i att minska antalet utskickade papperskallelser. Med detta ser hon stora möjligheter i att fler regioner följer efter och bidrar till att samla relevant information på nationell nivå
– Det finns stora vinster med att samarbeta kring patientinformation, då omfattande delar av informationen är densamma för alla regioner. Skåne har möjliggjort nationell spridning av regional information för patientinformation om undersökning och behandling. Vi ser gärna att fler regioner hakar på arbetet, så att vi på sikt får lösningar baserade på en gemensam strategi kring patientinformation och kan dela på arbetet, säger Victoria Sandqvist.