Aktuellt

Så stöttar Inera tillämpningen av nya förordningen

It-arkitekt Oskar Thunman har analyserat hur Ineras lösningar kan stötta vårdgivare att leva upp till EHDS-förordningen på ett sätt som skapar synergier i befintliga nationella tjänster: ”Genom att nyttja infrastruktur som Inera tillhandahåller kan Sverige snabbt möta kraven i EHDS kring patienträttigheter och primäranvändning av data till en rimlig kostnad.”

Syftet med förordningen om det europeiska hälsodataområdet EHDS är att skapa en EU-gemensam digital infrastruktur och ett ramverk för att underlätta tillgång, användning och delning av hälsodata på ett säkert och tillförlitligt sätt samt stärka individens insyn och möjlighet till kontroll över sina egna hälsodata.   

1. Hur ser tidplanen för EHDS ut? 

Oskar Thunman, Inera.
Oskar Thunman, it-arkitekt på Inera.

– Våren 2024 nådde Europaparlamentet och EU:s ministerråd en politisk överenskommelse om kommissionens förslag om ett europeiskt hälsodataområde, EHDS. I februari undertecknades förordningen och i början av mars publicerades den i Europeiska unionens officiella tidning vilket innebär formellt ikraftträdande 20 dagar efter publiceringen. Tillämpningen kommer att ske stegvis där den stora milstolpen är om cirka fyra år då krav på utbyte av hälsodata införs.

– Som förberedelse för införandet drivs flera EU-projekt som inom kort börjar remissa sina förslag på underlag för så kallade genomförandeakter. Dessa genomförandeakter ska sedan fastställas av EU-kommissionen senast två år efter att EHDS-förordningen har publicerats. Inera deltar aktivt i remissarbetet tillsammans med SKR och regionerna för att säkerställa tydlighet i krav och synergier med befintliga nationella lösningar, säger Oskar Thunman, it-arkitekt på Inera.

2. Vilken typ av informationsutbyte är det som regleras? 

– EHDS gör en distinktion mellan primäranvändning och sekundäranvändning av hälsodata. Med primäranvändning avses den datadelning som sker inom hälso- och sjukvården kopplad till exempelvis patienters diagnos och behandling, medan anonymiserade data till forskning och innovation är exempel på sekundäranvändning. Att möjliggöra sekundäranvändning handlar om att stärka europeisk konkurrenskraft och förbättra folkhälsan, genom att skapa förutsättningar för forskning och innovation baserat på information som produceras i vården. Inera är idag en möjliggörare för Sverige som land att leva upp till EHDS skyldigheter, och för vårdgivare att möta kraven samt se till att patienters rättigheter värnas.

3. Vilka krav ställs på vårdgivare och länder? 

– Centralt för primäranvändningen är att system, länder och i slutändan vårdgivare enligt förordningen ska kunna utbyta hälsodata via överenskomna tekniska specifikationer. Det gäller vad man benämner som prioriterade informationsmängder i EHDS: patientöversikter, e-recept, bilddiagnostik, laboratorieresultat och utskrivningsanteckningar, men kan komma att utökas över tid. Länder behöver säkerställa patienträttigheter i form av individens tillgång till den egna informationen, loggåtkomst och möjlighet att hantera spärrar samt att kunna utse ombud, införa egen information i sin journal, begära rättningar och ladda ned en kopia på sina uppgifter.

– Mycket av detta finns på plats i Ineras tjänster, men nyttjandegraden varierar runt om i landet. EHDS innebär ett stort jobb för vårdgivare som behöver förbereda både sina system och sina verksamheter för detta.

4. Hur bidrar Inera med lösningar för att möta kraven som EHDS ställer? 

– Både funktionellt och informationsmässigt finns stora delar på plats i Ineras tjänster redan idag. Vi har gjort en analys av hur vår digitala infrastruktur kan användas för att leva upp till kraven i förordningen. Det finns goda förutsättningar att täcka gapen mellan EHDS efterfrågade förmågor och dagens tekniska specifikationer, beskrivna i så kallade tjänstekontrakt. Självklart ska vi göra det här arbetet så att den ökade tillgången till vårdinformation berikar tjänster som 1177 journal och Nationell patientöversikt, NPÖ. Vi ser också att kraven i EHDS ligger i linje med prioriterade satsningar från Ineras sida kring exempelvis nästa generations samverkansarkitektur och sammanhållen planering på 1177.

– För att nå målet behövs bland annat mindre tillägg som möter specifika krav gällande informationsinhämtningen. Dessutom behöver alla vårdgivare ansluta sina berörda system till den nationella infrastrukturen. Genom att nyttja befintlig infrastruktur och tjänster som Inera tillhandahåller kan Sverige snabbt möta kraven i förordningen till en rimlig kostnad.

5. Vad blir största nyttan för Ineras kunder?

– Regioner, kommuner och privata utförare ska kunna få ökad utväxling av sin investering i Ineras tjänster. Genom att man inom EU ställer krav på leverantörer och vårdgivare kring en viss gemensam förmåga att tillhandahålla strukturerad information kommer även informationsinnehållet i tjänster som NPÖ, 1177 journal och Informationsutlämning till kvalitetsregister kunna öka.

EHDS ställer även krav på leverantörer av vårdinformationssystem kring teknisk förmåga att utbyta strukturerade patientdata:

Fler nyheter

Prenumerera på Ineras nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om Ineras tjänster, projekt och kommande evenemang. Läs intervjuer med kunder och experter. Aktuellt från Inera skickas en gång i månaden.

Nyheter

Här hittar du övergripande nyheter om Inera.

Till toppen av sidan