Uppdatering av HSA-information sker nu i HSA Webb
Den 18 november lanserades administratörsfunktionaliteten i HSA Webb, och alla HSA-anslutna organisationer som tidigare uppdaterade information i HSA Admin arbetar nu i detta gränssnitt istället. Kvalitetskontroller med hjälp av kontrollkörningar och rapporter görs dock fortfarande i HSA Admin.
Viktig information till administratörer i HSA Webb
Baserat på de frågor som inkommit i ärenden och vid nätverksmöten vill vi särskilt informera om tre viktiga punkter:
- Tillägg och borttag av medlemmar i medarbetaruppdrag sker från redigeringsvyn för medarbetaruppdraget. Klicka på knappen Se och hantera medlemmar. Läs även mer i Handbok för HSA-administratörer, avsnitt 10.2.3.
- Konfidentiell information, till exempel förskrivarkod och person-id, visas endast i redigeringsvyn. Visning av konfidentiell information loggas, ange gärna kortfattad anledning för din egen skull.
- Administratörsbehörigheter förs inte över automatiskt från HSA Admin till HSA Webb. De behöver utses på nytt av HSA-ansvarig eller ställföreträdande HSA-ansvarig. Information om hur du kan tänka när du utser administratörer, och hur du praktiskt går tillväga, hittar du i avsnitt 7 i Handbok för HSA-administratörer.
Mindre uppdateringar av HSA Webb kommer i vecka 49
En ny release planeras i vecka 49 (vilket beslutades efter nätverksmötet). Releasen innehåller mestadels bakomliggande funktionalitet, men några förbättringar i HSA Webb tar vi också med. Bland annat en tydligare varning då medarbetaruppdrag tas bort och möjlighet att ta bort medlemmar ur medarbetaruppdrag som redan tagits bort ur HSA. Dessutom tillgängliggörs HSA Webb över Sjunet.