Ineras kundportal - skapa och se dina ärenden
Förenkla din kontakt med oss och följ status på dina ärenden. I Ineras kundportal kan du ställa frågor om Ineras tjänster, anmäla fel och lämna förbättringsförslag. Du kan också göra beställningar om du har behörighet för det.
Med ett konto i kundportalen kan du registrera ärenden utan att behöva ange uppgifter om dig själv och din organisation varje gång. Du kan också få en överblick över alla dina ärenden.
Skapa nytt konto
Följ stegen nedan för att skapa ett konto i Ineras kundportal.
Observera att du redan kan ha ett konto även om du inte har skapat det själv. Det gäller till exempel om du hade ett konto i Ineras gamla kundportal eller om du hade ett pågående supportärende när den nya kundportalen lanserades.
- Kontrollera om du har ett konto: gå till Inloggningskontroll och fyll i din e-postadress. Klicka därefter på Skicka.
Om du inte redan har ett konto visas ett felmeddelande i rött. - Klicka på länken i felmeddelandet. Formuläret för att skapa ny användare öppnas i ett nytt fönster.
- Fyll i formuläret. Ditt konto kopplas ihop med den organisation du tillhör via organisationsnumret. Om din organisation inte finns registrerad i Ineras kundportal sedan tidigare behöver du registrera den innan du kan gå vidare.
- När du har fyllt i alla obligatoriska fält i formuläret, klicka på Validera med e-legitimation.
- Kryssa i rutan längst ner i formuläret för att bekräfta att uppgifterna är korrekta.
- Klicka på Skicka till höger om formuläret.
- Nu kan du gå till kundportalen och logga in med Bank-id, Freja e-id eller SITHS eID.
Om du behöver särskild behörighet för att till exempel beställa tjänster eller administrera kundavtal, kontakta den lokala administratören i din organisation.
Logga in
Du som har ett konto i kundportalen kan logga in med Bank-id, Freja e-id eller SITHS eID.
Frågor om kundportalen
Har du frågor eller synpunkter om den nya kundportalen? Kontakta oss via formuläret nedan.