Alternativ puffbild
Syftet med en alternativ puffbild är att styra vilken bild som ska användas när en sida visas i pufflistor och sökdrivna listor på sajten samt när sidan delas på Linkedin. Den alternativa puffbilden syns inte på själva sidan.
Den alternativa puffbilden läggs in på fliken Metadata.
Viktigt att tänka på
För att optimera chanserna att bilden ser bra ut när en sida delas på Linkedin bör vi sträva efter att hålla oss till följande punkter för den alternativa puffbilden:
- Lägg in bilden innan du publicerar sidan första gången. Annars finns risk att Linkedin plockar upp nån annan bild från sajten, och det är inte säkert att den byts ut om man lägger till en alternativ puffbild i artikeln i efterhand.
- Välj en bild som passar på Linkedin. Hellre en generell genrebild än en bild på en intervjuperson till exempel.
- Se till att bilden uppfyller följande storlek och format:
- Högsta tillåtna filstorlek: 5 MB
- Minsta tillåtna pixelmått är 1200 (b) x 627 (h) pixlar
- Rekommenderat förhållande: 1.91:1
Måste alla sidor ha en alternativ puffbild?
Nej, det går bra att publicera sidor utan alternativ puffbild. Men om du tror att sidan kan tänkas komma att förekomma i pufflistor eller sökdrivna listor på sajten, alternativt delas på Linkedin, så är det bäst att lägga in en alternativ puffbild.
Vad händer om en sida saknar alternativ puffbild?
I pufflistor och sökdrivna listor så kommer sidan helt enkelt att visas utan bild. Det går utmärkt om det är en lista där bilderna är dolda, men om det är en lista som är inställd på att visa bilder så ser det inte så snyggt ut om vissa sidor har bilder och vissa inte.
Om sidan delas på Linkedin så riskerar det att se fult ut eftersom Linkedin då kommer att plocka upp en annan bild, antingen på den berörda sidan eller någon annanstans på sajten. Om den bilden inte har rätt format och storlek så kommer den att se pixlig ut.
Vad ska man tänka på när det gäller motivet?
Det kan vara utmanande att hitta en bild som funkar både i pufflistor/sökdrivna listor på sajten och på Linkedin. Om det blir en intressekrock får man försöka göra en avvägning av vilken kanal som känns viktigast i respektive fall.