Det här är Inera

Ineras historia – tidslinje

Sedan starten 1999 har Inera utvecklats genom nationell samverkan och utökade uppdrag till att idag ansvara för ett femtiotal region- och kommungemensamma tjänster samt samhällsviktig digital infrastruktur där vårdgivare delar sin information till nytta för både invånare och profession.

Milstolpar i utvecklingen

1999: Sveriges regioner bildar det gemensamma aktiebolaget Inera, då under namnet Infomedica, med syfte att utveckla e-hälsotjänster för invånarna. Därmed är första steget till dagens 1177.se taget.

2000: Dåvarande Landstingsförbundet, Svenska Kommunförbundet, Vårdföretagarna och Apoteket grundar bolaget Carelink med ändamålet att utveckla och samordna infrastrukturtjänster, exempelvis Identifieringstjänst SITHS och Katalogtjänst HSA.

2003: Självservicetjänster för invånare etableras för att boka tid, förnya recept, beställa intyg, kontakta vården och liknande.

2004: Alla regioner får för första gången gemensam grunddata om läkemedel via tjänsten Sil, Svenska informationstjänster för läkemedel. 

2005: Infomedica byter namn till Sjukvårdsrådgivningen SVR AB och utvecklas till både en informationssida på nätet och telefonrådgivning.

2006: Nationella it-strategin för vård och omsorg antas. Regionerna beslutar att Identifieringstjänst SITHS, Katalogtjänst HSA och det digitala nätverket Sjunet för säker kommunikation är de lösningar som ska användas för att uppfylla denna.

2007: Carelink förvärvas av Sjukvårdsrådgivningen SVR AB och därmed smälter bolagen för invånarinriktade tjänster och infrastrukturtjänster samman. Samma år påbörjas utvecklingen av Nationell patientöversikt, NPÖ, som gör det möjligt för vårdgivare att dela journalinformation med varandra även utanför den egna regionen eller koncernen.

2010: Bolaget Sjukvårdsrådgivningen SVR AB byter namn till Inera AB. Samma år börjar svensk hälso- och sjukvård använda den så kallade T-boken – referensarkitektur för vård och omsorg med tillhörande tekniska anvisningar som grund för att olika system smidigt ska kunna utbyta bland annat journaluppgifter, intyg, remisser och listningsinformation. 

2012: Invånare får tillgång till en översikt över sin journaldokumentation från hälso- och sjukvården genom att logga in på 1177.se.

2017: Inera AB ombildas för att kommuner ska få inflytande genom delägaskap. Idag ägs Inera till 51 procent av organisationen Sveriges kommuner och regioner. Resterande 49 procent ägs direkt av regioner och kommuner i proportion till deras respektive invånarantal.

2020: Nationella lösningar tas fram för att effektivt hantera vårdens extrema belastning under pandemin, bland annat för att invånare själva ska kunna göra covid-19-tester och för att stödja regionerna med storskalig testning, visa provsvar och boka vaccinationstider.

2023: Alla regioner ställer sig bakom två nya referensarkitekturer för samverkan som Inera tagit fram som komplement till den sedan många år inarbetade T-boken. Den nya samverkansarkitekturen ska stödja innovation inom svensk välfärd och bidra till mer flexibel och kostnadseffektiv informationsdelning med hög säkerhet och tillgänglighet baserad på moderna och väl etablerade standarder.

2024: 1177 för vårdpersonal lanseras. Innehållet bygger inledningsvis på de nationella kunskapsstöd som har tagits fram av regionernas system för kunskapsstyrning. Samma år enas Sveriges kommuner om en strategisk agenda – ett handslag för välfärdsutveckling genom digitalisering. SKR, Adda och Inera leder arbetet tillsammans.

Till toppen av sidan