Upphandling
Inera upphandlar varor och tjänster för sin verksamhet i enlighet med lagen om offentlig upphandling, LOU. Reglerna i LOU är nationella, men bygger på EU-rättsliga direktiv.
Syftet är att säkerställa den fria rörligheten för varor, tjänster, personer och kapital på EU:s inre marknad. Vi verkar också för att anpassa våra upphandlingar så att även små och medelstora aktörer kan konkurrera med sina anbud.
Vi använder oss av upphandlingsverktyget Mercell TendSign för att hantera och annonsera våra upphandlingar.
Uppförandekod för leverantörer
Inera är ett aktiebolag som ägs av regioner och kommuner med uppdraget att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Vi ska agera så att samhället, medborgarna, leverantörer och samarbetspartners känner förtroende för att vi utför vårt samhällsviktiga uppdrag professionellt och effektivt.
Det är viktigt för oss att vår verksamhet, samt de tjänster och varor som levereras till Inera, bidrar till hållbar utveckling, det vill säga är socialt, ekonomiskt och miljömässigt långsiktigt hållbara.
I syfte att konkretisera Ineras hållbarhetspolicy och systematiska hållbarhetsarbete för att bidra till uppfyllelse av de globala målen i Agenda 2030 har en uppförandekod för leverantörer tagits fram.
Vi vill ha ett nära samarbete med seriösa och ansvarstagande leverantörer och vi tror på en konstruktiv och öppen dialog kring hållbarhetsfrågor för att bygga ömsesidigt förtroende och åstadkomma en gemensam hållbar utveckling.
Tillsammans skapar vi en digitaliserad och hållbar framtid.
Grunderna för uppförandekoden
Uppförandekoden bygger på väl etablerade konventioner och deklarationer för bland annat mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, miljö och antikorruption.
Leverantören ska leva upp till de krav som föreskrivs i Ineras uppförandekod för leverantörer. Så långt det står inom leverantörens kontroll ska leverantören även säkerställa att de aktuella kraven uppfylls av eventuella underleverantörer, som direkt eller indirekt medverkar i leverans av tjänster eller varor till Inera.
Uppförandekoden definierar viktiga krav på samarbetet och utgör en viktig grund för kravställning och uppföljning av Ineras leverantörskedja.
Nyheter
Ineras strategiska samarbeten bäddar för smartare arbetssätt
Med nya strategiska leverantörer lägger vi grunden för ett gemensamt arbetssätt, säger Sara Meunier, CTO, Inera.
Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
Tilldelning ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer
Ineras organisation genomgår ett stort förändringsarbete med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Vi har nu meddelat tilldelning i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
Ny inköpssektion på Inera
Inera skapar en ny sektion för inköp och Klara Diskay blir inköpschef. Närmast kommer Klara från ett annat bolag inom SKR-koncernen, Adda, tidigare SKL Kommentus, där hon arbetade med strategisk rådgivning och samverkan inom inköpsområdet och leverantörsstyrning.
Inera upphandlar stort ramavtal
Från och med den 1 juni är det möjligt för leverantörer att lämna in en ansökan för att vara med i upphandlingen som rör ett nytt ramavtal för utveckling och förvaltning av många av Ineras applikationer. De flesta av Ineras tjänster omfattas av ramavtalsupphandlingen, inklusive viktiga nationella tjänster som 1177 Vårdguiden. Förhoppningen är att nya avtal ska finnas på plats innan årets slut. Nu finns mer information och tidplan kring upphandlingen.