Innehållsstrategi
Målgrupp och syfte med inera.se
Innehållet på inera.se riktar sig till Ineras nya och befintliga kunder, det vill säga de som kan fatta beslut om att beställa våra tjänster.
Syftet är att erbjuda en översikt över Ineras tjänster och erbjudanden, visa vad som pågår samt guida användarna vidare till djuplodande information i andra kanaler.
Innehållet på inera.se ska ge tillräckligt med information för att kunderna ska förstå Ineras erbjudande, känna att de kan ta beslut om att använda sig av dem samt ta nästa steg i kontakten med Inera.
För att bygga förtroende hos kunderna ska besökarna uppleva att sajten utstrålar transparens.
Inera.se ger en översikt över erbjudanden och vad som pågår
För att kunderna ska kunna förstå och ta ställning till Ineras erbjudanden samt hålla sig uppdaterade på vad som händer ska informationen nedan utgöra inera.se.
- Tjänster
- Andra erbjudanden t.ex. referensarkitektur
- Program/projekt/uppdrag
- Beredningar/utvecklingsförslag
- Beställ tjänst/bli kund
- Felanmälan
- Kontakt
- Grundläggande information om Inera
- Nyheter
- Evenemang
- Driftstatus och servicefönster
Inera.se guidar användarna vidare
Information som ska bo i ett annat system ska inte publiceras helt eller delvis på inera.se. Däremot är det viktigt att inera.se alltid erbjuder användaren en väg vidare. En länk till ett annat system som bättre lämpar sig för den information användaren söker är en fullgod hjälp till användaren (se till att länka till den faktiska informationen och inte bara till systemet). Hänvisning att kontakta kundtjänst för vissa frågor är bättre än att inte svara på dem.
Uppdaterad och aktuell
Sajten ska inte vara mer omfattande än att informationen kan hållas uppdaterad. Detta så att användarna upplever att de kan lita på informationen. All information ska uppdateras vid behov samt ses över åtminstone en gång per år.
Ett ämne på en plats
Det är viktigt att information finns och uppdateras på en och samma plats. Om information om samma sak tillåts på flera platser på sajten riskerar den att bli olika/motstridig allt eftersom den uppdateras. Det minskar sajtens trovärdighet. Användarna ska kunna lita på att de har hittat all information om sitt eftersökta ämne – det finns inte mer någon annanstans på sajten.
Informationen är skriven för alla
Informationen ska vara skriven på ett sätt så att alla användare kan ta till sig av samma information. Sajten ska inte ha flera olika texter om samma ämne som riktar sig till olika målgrupper. Behöver något förtydligas för en specifik målgrupp ska detta göras i den befintliga texten. Ett avsnitt kan läggas till på sidan för att detaljera informationen för t.ex. kommuner. En separat sida anpassad för, i detta fall, kommuner som upprepar delar av den allmängiltiga informationen får inte skapas.
Enhetlig och överskådlig struktur
Den övergripande strukturen ska ge en överblick över informationen på sajten. Sajten ska också använda gemensamma grundstrukturer för att skapa igenkänning av hur informationen är presenterad – t.ex. alla projekt presenteras på samma sätt. Detta för att användarna snabbt och enkelt ska hitta information.
Dokument - bara när vi måste
Innehållet ska som regel bestå av webbsidor. Vi länkar endast till dokument när innehållet i sig inte lämpar sig som webbsidor, till exempel rapporter och utredningar. Det får aldrig finnas flera versioner av samma dokument på inera.se – om ett dokument finns på inera.se är det den senaste aktuella versionen. Mer information om Ineras rekommendationer för bifogade dokument finns här.
Tillfälliga informationsbehov - kampanjer
Ibland kräver händelser eller förändringar ökad information under en tid. Istället för att tvinga in tillfällig information i den befintliga strukturen (där den riskerar att bli permanent) kan vi använda kampanjer för att ge friare ramar och större fokus åt ett område. Till exempel nu när kommunerna ska börja använda Ineras tjänster. Det bör ske en kontinuerlig utvärdering om informationsbehovet fortfarande motiverar en kampanj eller om kampanjen ska tas bort och om det finns ett mer permanent informationsbehov kring någon del av det som kampanjen har omfattat som ska läggas till i den ordinarie strukturen. Kampanjer minskar risken att skapa obalans i den ordinarie strukturen med allt för mycket detaljer på vissa områden som efter ett tag riskerar att kännas utdaterade.