Hjälpmedelstjänsten
Kärnan i Hjälpmedelstjänsten är en databas med information om fler än 750 000 hjälpmedel där leverantörer kan presentera sina produkter och både sjukvårdshuvudmän och hjälpmedelsleverantörer hantera de avtal de tecknat mellan sig.
Om Hjälpmedelstjänsten
I Hjälpmedelstjänsten finns information om ett stort utbud av hjälpmedel för syn, hörsel, rörelse, träning och behandling, kognition och kommunikation. Från sängar och rullstolar till hörapparater, inkontinenshjälpmedel och ansiktsmasker. Kärnan i tjänsten är en databas, alla hjälpmedel i databasen ska vara ISO-klassade med standarden ”Hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning”.
Den som hjälper en invånare att få ett hjälpmedel kallas förskrivare. Det kan vara en distriktssköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut.
Hjälpmedelstjänsten erbjuds till regioner, kommuner och leverantörer av hjälpmedelsprodukter
Ett strukturerat sätt att hitta och presentera hjälpmedel
Hjälpmedelstjänsten gör det lätt att hitta och presentera hjälpmedel. Tjänsten är till nytta såväl för avtalsskrivare, förskrivare och annan vårdpersonal som leverantörer som vill presentera sitt utbud av hjälpmedel.
Hjälpmedelstjänsten är webbaserad.
Ett smidigt sätt att hantera avtal
Sjukvårdshuvudmännen och hjälpmedelsleverantörerna kan teckna avtal om hjälpmedel med varandra. Det sker utanför tjänsten, men innehållet dokumenteras i tjänsten och både sjukvårdshuvudmannen och leverantörerna kan se vad avtalen omfattar, hur länge de löper och avtalade leveranstider.
Det finns två olika typer av organisationer som kan använda Hjälpmedelstjänsten:
- Vårdgivare som bedriver verksamhet inom hälso- och sjukvården, det vill säga kommuner och regioner
- Leverantör av hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning.
Så fungerar tjänsten
Tjänsten är webbaserad, och användare loggar in med lösenord via en vanlig webbläsare. Om du har inloggning kan du nå tjänsten här.
Sjukvårdshuvudmän från regioner och kommuner kan få exportfiler med artikel- och avtalsinformation att använda i sina lokala förskrivarsystem.
Förutsättningar
Hjälpmedelstjänsten erbjuds till två typer av organisationer:
- sjukvårdshuvudmän som bedriver hjälpmedelsverksamhet
- leverantörer av hjälpmedel som kan kategoriseras enligt ISO 9999 Hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning
Din organisation behöver ha ett GLN, Global Location Number. Du kan läsa mer om GLN här.
Alla hjälpmedel som leverantörerna lägger in i tjänsten ska vara ISO-klassade (ISO 9999), Hjälpmedel för personer med funktionsnedsättningar.
Det här behöver din organisation göra
- utse en avtalsanvarig
- utse minst en lokal administratör
Beställ Hjälpmedelstjänsten
Beställning av Hjälpmedelstjänsten görs i Ineras kundportal.
För att beställa tjänster för din organisations räkning krävs särskild behörighet. Kontakta den lokala administratören i din organisation om du saknar behörighet som beställare.
Har du frågor om tjänsten? Välkommen att kontakta oss.
For non-Swedish organizations
For organizations with a non-Swedish VAT number, there is information in English about how to order Hjälpmedelstjänsten.
Teknisk anslutning
Att använda tjänsten
Avsluta tjänsten
Om din organisation vill säga upp abonnemanget på Hjälpmedelstjänsten måste den som är behörig beställare hos er anmäla det till Inera. Det gör ni genom att fylla i ett av formulären nedan.
För svenska organisationer: Formulär för att avsluta anslutning till tjänst
För utländska organisationer: Notice of termination of Hjälpmedelstjänsten
Information in English
Driftstatus och felanmälan
Vill du felanmäla tjänsten? Titta först på tjänstens driftstatus.