Underskriftstjänsten
Underskriftstjänsten gör det möjligt att underteckna dokument elektroniskt på ett effektivt och säkert sätt.
Om Underskriftstjänsten
Med elektroniska underskrifter kan hanteringen av dokument effektiviseras och onödig pappershantering kan undvikas. Elektroniska underskrifter är också smidigt när de personer som ska skriva under befinner sig på olika geografiska platser.
Underskriftstjänsten gör det möjligt att skriva under dokument elektroniskt på ett säkert sätt med flera olika e-legitimationer som exempelvis SITHS eID, Bank-id och Freja e-id plus. Även utländska e-legitimationer som är godkända enligt EU-förordningen eIDAS kan användas för underskrift. Dessa e-legitimationer kallas för Foreign eID.
Fördelar med Underskriftstjänsten:
- Tjänsten kan användas som en fristående webbapplikation eller integrerad i organisationens verksamhetssystem, beroende på organisationens behov.
- Ingen manuell administration av användare behövs.
- Underskrifterna uppfyller kraven för så kallad avancerad elektronisk underskrift enligt EU-förordningen eIDAS. Det innebär bland annat att det inte går att göra ändringar i det undertecknade dokumentet utan att underskriften bryts.
Så erbjuds Underskriftstjänsten
Underskriftstjänsten kan användas som en fristående webbapplikation eller integreras med det egna verksamhetssystemet på olika sätt. Skillnaderna mellan de olika lösningarna ligger mycket i hur stor del av underskriftsflödet som realiseras hos Inera respektive hos kunden.
Underskriftstjänsten erbjuds på tre olika sätt.
Underskriftstjänsten – Webb
Underskriftstjänsten – Webb är en webbaserad lösning där dokument enkelt kan laddas upp och signeras via ett webbgränssnitt. Lösningen används när en person behöver en underskrift från en eller flera personer i eller utanför den egna organisationen, exempelvis på ett anställningsavtal eller ett beslutsprotokoll. Den person som laddar upp dokument för underskrift använder SITHS eID och de personer som ska signera gör det med valfri e-legitimation.
Det är enkelt att komma igång med Underskriftstjänsten – Webb eftersom ingen anpassning krävs av organisationens egna system eller e-tjänster.
Så här går det till när Underskriftstjänsten – Webb används:
- Den som vill ha ett dokument underskrivet loggar in med sitt SITHS eID i webbapplikationen och skapar ett signeringsuppdrag. Det innebär att personen laddar upp dokumentet och anger vem eller vilka som ska skriva under. Det går att ladda upp flera dokument för underskrift samtidigt.
- Den eller de personer som ska skriva under får en länk till dokumentet och kan skriva under med valfri e-legitimation, som exempelvis SITHS eID, Bank-id eller Freja e-id plus.
- Den person som skapade signeringsuppdraget laddar ner det underskrivna dokumentet och tar hand om det lokalt i organisationens verksamhetssystem. Även de personer som har skrivit under kan ta del av det underskrivna dokumentet.
Underskriftstjänsten – Webb kan användas för underskrift av dokument i pdf-format och erbjuds till regioner och kommuner.
Underskriftstjänsten – API
Underskriftstjänsten – API gör det möjligt att efter en enklare integration begära underskrifter direkt i det egna verksamhetssystemet. Precis som webbvarianten används Underskriftstjänsten – API när en person behöver en underskrift från en eller flera personer i eller utanför den egna organisationen, exempelvis på ett anställningsavtal eller ett beslutsprotokoll. Personen som begär underskriften autentiserar sig med den inloggningsmetod som gäller för det anslutna verksamhetssystemet, och de personer som ska signera gör det med valfri e-legitimation.
För att använda Underskriftstjänsten – API behöver organisationens verksamhetssystem anslutas till Underskriftstjänsten via ett tekniskt gränssnitt, ett så kallat API.
Underskriftstjänsten – API kan användas för underskrift av dokument i PDF-format och erbjuds till regioner och kommuner.
Underskriftstjänsten – Bas
Underskriftstjänsten – Bas används när endast en person är inblandad i underskriften, exempelvis när en läkare ska skriva under ett intyg i vårdinformationssystemet. Underskriften görs med SITHS eID.
Vid användning av Underskriftstjänsten – Bas lämnar inte dokumentet det egna systemet vid signering. Det innebär att verksamhetssystemet behöver hantera en större del av underskriftsflödet jämfört med vid användning av Underskriftstjänsten – API. För att underlätta införandet av Underskriftstjänsten – Bas finns en stödtjänst som kan installeras lokalt i kundens egen driftmiljö.
Underskriftstjänsten – Bas kan användas för underskrift av dokument i formaten PDF och XML och erbjuds till regioner, kommuner, statliga myndigheter och privata vårdgivare som är offentligt finansierade.
Erbjudande | Användnings- område |
Autentisering | Signering |
---|---|---|---|
Webb | En person begär underskrift, en eller flera personer signerar PDF-dokument | SITHS eID |
SITHS eID Bank-id Freja e-id plus Foreign eID |
API | En person begär underskrift, en eller flera personer signerar PDF-dokument | Valfri inloggningsmetod som gäller för anslutet verksamhetssystem |
SITHS eID Bank-id Freja e-id plus Foreign eID |
Bas | En person signerar PDF- eller XML-dokument | Valfri inloggningsmetod som gäller för anslutet verksamhetssystem | SITHS eID |
I den här filmen beskriver lösningsarkitekt Per Mützell hur Underskriftstjänsten fungerar.
Mer om hur tjänsten fungerar
Mer detaljer om hur de olika varianterna av Underskriftstjänsten fungerar finns på tjänstens egen informationsyta:
Följer standarder
Underskriftstjänsten uppfyller kraven i Diggs tekniska ramverk för fristående underskriftstjänster.
Tjänsten följer också Referensarkitekturen för identitet och åtkomst och Referensarkitekturen för elektronisk underskrift och stämpel.
Pris och beställning
Regioner och kommuner kan beställa alla tre erbjudanden av Underskriftstjänsten: Underskriftstjänsten – Webb, Underskriftstjänsten –API och Underskriftstjänsten – Bas.
Statliga myndigheter och privata vårdgivare som är offentligt finansierade kan beställa Underskriftstjänsten – Bas.
Förutsättningar
För att kunna använda Underskriftstjänsten behöver din organisation vara ansluten till flera andra av Ineras tjänster.
Identifieringstjänst SITHS – för att skapa signeringsuppdrag med Underskriftstjänsten – Webb samt för att signera med Underskriftstjänsten – Bas behövs SITHS eID.
Katalogtjänst HSA – för att få SITHS eID behöver användaren finnas med i HSA-katalogen.
Beställ Underskriftstjänsten
Beställning görs i Ineras kundportal. Det gäller både om din organisation
- vill göra en initial beställning
- redan har ett abonnemang och vill ansluta ytterligare ett system eller en e-tjänst till Underskriftstjänsten.
För att beställa tjänster för din organisations räkning krävs särskild behörighet. Kontakta den lokala administratören i din organisation om du saknar behörighet som beställare.
Har du frågor om tjänsten? Välkommen att kontakta oss.
Teknisk anslutning
Vilka tekniska förberedelser som krävs för att börja använda Underskriftstjänsten beror på om tjänsten ska användas som en fristående webblösning eller integrerad i organisationens verksamhetssystem.
På Underskriftstjänstens egen informationsyta finns mer information för dig som arbetar med den tekniska anslutningen:
Driftstatus och felanmälan
Vill du felanmäla tjänsten? Titta först på tjänstens driftstatus.
Mer information
På Underskriftstjänstens egen informationsyta hittar du mer information, som exempelvis användarhandböcker, filmer och tekniska beskrivningar.
Nyheter
Prenumerera på nyhetsbrevet Autentisering och elektronisk underskrift för att få nyheter om Underskriftstjänsten.
Nya möjligheter att signera dokument digitalt
Med Ineras utvidgade underskriftstjänst går det att signera dokument med flera olika e-legitimationer. I september lanserades en webbvariant av tjänsten. Nu finns även en API-variant som gör det möjligt att enkelt skapa signeringsuppdrag direkt i det egna verksamhetssystemet. Möjligheten att signera med utländska e-legitimationer enligt eIDAS-förordningen ingår också.
Nu lanseras Ineras utvidgade underskriftstjänst
Den 5 september utvidgas Ineras underskriftstjänst så att det blir möjligt att signera dokument med flera olika e-legitimationer. Då lanseras en webbvariant av tjänsten som kan användas helt utan integration med organisationens verksamhetssystem. Senare under hösten lanseras även en API-variant.
Ökad flexibilitet med nya underskriftstjänsten
I september lanseras Ineras utvidgade underskriftstjänst som gör det möjligt att signera dokument elektroniskt på ett säkert sätt med flera olika e-legitimationer. Dan Bergvall, chef för sektion Infrastrukturtjänster på Inera, berättar om nyttan med de nya funktionerna och hur tjänsten utvecklas vidare för att möta kommuners och regioners behov.
Ny tjänst för elektroniska underskrifter
Tidigare i år lanserade Inera möjligheten till inloggning med Mobilt SITHS. Nu lanseras Underskriftstjänsten, en ny tjänst för säkra elektroniska underskrifter som bygger på samma teknik. Underskriftstjänsten gör det möjligt att skriva under dokument elektroniskt med SITHS eID på kort eller med Mobilt SITHS. Redan nu har några börjat använda den nya lösningen med signering av intyg.
Inera lanserar ny tjänst för elektroniska underskrifter
Tidigare i år lanserade Inera möjligheten till inloggning med Mobilt SITHS. Nu lanseras Underskriftstjänsten, en ny tjänst för säkra elektroniska underskrifter som bygger på samma teknik. Underskriftstjänsten gör det möjligt att skriva under dokument elektroniskt med SITHS eID på kort eller med Mobilt SITHS.