Frågor och svar om EHDS
Kan alla vårdgivare ansluta till infrastrukturen?
Ja. Idag är alla offentligfinansierade vårdgivare, privata som offentliga, anslutna. Därutöver är även en del privata vårdgivare som inte har offentlig finansiering anslutna.
Inera har tekniska, juridiska och affärsmässiga förutsättningar att erbjuda anslutning till alla som bedriver vård i Sverige. Det gäller även helt privatfinansierade vårdgivare ifall de inte ansluter till EHDS på annat sätt, exempelvis via en eventuell framtida statlig infrastruktur.
Hur ser tidplanen för EHDS ut?
I januari 2025 antogs förordningen om ett europeiskt hälsodataområde formellt i EU och i början av mars publicerades den i Europeiska unionens officiella tidning vilket innebär officiellt ikraftträdande 20 dagar efter publiceringen.
Tillämpningen kommer att ske stegvis där den stora milstolpen är om cirka fyra år då krav på utbyte av hälsodata införs.
Hur specificeras villkoren för utbyte av hälsodata?
Just nu pågår flera EU-projekt för att ta fram underlag till de genomförandeakter som ska komplettera EHDS-förordningen. Dessa genomförandeakter specificerar villkoren genom att beskriva standarder, specifikationer och krav för delningen av hälsodata. Kopplat till det här arbetet kommer under året ett antal remisser gå ut.
Inera deltar aktivt i remissarbetet, som koordineras av SKR, för att säkerställa tydlighet i krav och synergier med befintliga nationella lösningar.
Vad har Inera på plats idag som ger förutsättningar för svenska vårdgivare att leva upp till kraven i EHDS?
Tekniskt är det mesta på plats. Redan idag tillhandahåller Inera många av de centrala infrastrukturella komponenter som behöver finnas. Det handlar bland annat om
- en digitaliserad katalog över all hälso- och sjukvårdspersonal i landet
- en infrastruktur för identitet och behörighet
- ett patientdataindex (engagemangsindex) som gör att rätt patientdata i alla vårdgivares egna journalsystem kan identifieras och utbytas
- en stor uppsättning redan införda specifikationer (tjänstekontrakt) som anger vilken information som ska utbytas och hur det ska ske
- tjänster för loggning av åtkomst, spärrar och liknande
- en sedan länge utbyggd organisation för anslutning, kundservice, support, drift, avtalshantering med mera
- tjänster som Nationell patientöversikt, NPÖ, för medarbetare och 1177 journal för patienter
- en digital ingång för invånare (1177) och en digital ingång för hälso- och sjukvårdspersonal (1177 för vårdpersonal).
Därutöver finns genom E-hälsomyndigheten en väl fungerande digital hantering av e-recept och läkemedelsförskrivningar.
Ineras fördjupade analys av hur infrastruktur och tjänster kan användas för att leva upp till kraven i förordningen, visar på goda förutsättningar att med relativt enkla anpassningar täcka gapet mellan EHDS efterfrågade förmågor och dagens tekniska specifikationer (tjänstekontrakt) och tjänster för informationsutbyte.
Vad saknas för att svenska vårdgivare ska uppfylla kraven i EHDS?
Inera har gjort en inventering av vårdgivares befintliga anslutning av informationsmängder och en analys av hur väl detta möter kraven i EHDS. Det kan konstateras att anslutningsgraden är hög inom flera områden, men att den behöver öka inom andra.
Det stora arbetet som återstår handlar därmed om att landets vårdgivare behöver ansluta ytterligare informationsmängder till infrastrukturen för att leva upp till kraven i EHDS.
Hur ser anslutningsgraden av information ut idag?
Tabellen nedan visar hur anslutningsgraden ser ut till de informationsmängder som EHDS ställer krav på i en patientöversikt. Det finns goda förutsättningar att täcka gapen mellan EHDS efterfrågade förmågor och dagens tekniska specifikationer (tjänstekontrakt).
Informationsmängd | EHDS-krav | Tjänstekontrakt hos Inera | Anslutningsgrad | Att göra |
---|---|---|---|---|
Patientöversikt | Kodade allergier + status | UMI | Låg | Ny interaktionsöverenskommelse |
Kodade vaccin + datum | GetVaccinationHistory | Medel | OK | |
Aktiva diagnoser + datum | GetDiagnosis | Hög | OK (bonus: kunna urskilja aktuella diagnoser) | |
Implantat + datum | UMI | Låg | Ny interaktionsöverenskommelse | |
Kirurgiska ingrepp – åtgärdskod + datum | GetActivities | Hög | OK (behöver kodas entydigt) | |
Läkemedelslista – massa kodade attribut | GetMedicationHistory | Medel | OK (uppdatera GMH till ordinationer) | |
Anteckningar | GetCareDocumentation | Hög | OK (kategorisera av anteckningar) |
Hur kan datadelning genom befintlig infrastruktur ske enligt moderna hälsoinformatiska standarder som FHIR?
Specifikationerna i EHDS-förordningen baseras på FHIR, som Inera i olika utvecklingsprojekt har jobbat med i flera år. För att svenska vårdgivare ska kunna leverera data från journalsystem, via den befintliga infrastrukturen och till den nationella kontaktpunkten enligt FHIR, kan Inera utveckla en adapter som säkerställer följsamhet till kraven i EHDS. Adaptern blir då en brobyggare mellan vårdverksamheternas journalsystem, den befintliga infrastrukturen och Sveriges kontaktpunkt för gränsöverskridande datautbyte med andra EU-länder.
Det skulle innebära att landets vårdgivare inte samtidigt och under hög tidspress behöver göra egna anpassningar till FHIR utan det kan ske successivt, där befintlig infrastruktur i kombination med en adapter och ett samarbete mellan Inera och E-hälsomyndigheten säkerställer efterlevnad till EHDS krav.