Verksamhetsstöd sjukvårdsrådgivning
Under 2024 färdigställdes utvecklingen av ett nytt Rådgivningsstöd för 1177 på telefon och togs under hösten samma år successivt i användning av regionerna.
Om projektet Verksamhetsstöd sjukvårdsrådgivning
Under 2018 utarbetades en målbild för första linjens vård och framtidens 1177, som alla regioner ställde sig bakom. Målbildens avsikter genomfördes till och med 2021 via olika initiativ inom programmet Första linjens digitala vård där utvecklingsprojektet Verksamhetsstöd sjukvårdsrådgivning ingick. Projektet hade under 2021 statlig finansiering genom överenskommelsen om en God och nära vård mellan regeringen och SKR, där effektivare sjukvårdsrådgivning är ett fokusområde. Under 2022–2023 finansierades projektet via regioners avsiktsförklaringar.
2021 påbörjades framtagningen av det nya Rådgivningsstödet för 1177 på telefon. Det tidigare Rådgivningsstödet var ett egenutvecklat system som både tekniskt och funktionellt närmade sig slutet av sin livslängd. Att underhålla det längre skulle har inneburit oskäligt stora insatser.
Det nya Rådgivningsstödet ska, utöver det värde som det tidigare stödet redan gav, även effektivisera sjukvårdsrådgivningen via förbättrad funktionalitet.
Ett användarvänligt gränssnitt och förbättrat stöd för hänvisning som gör det snabbare, enklare och säkrare för vårdpersonal att göra en bedömning av vårdbehov, ge råd och vid behov hänvisa invånare till rätt vård. Det frigör tid för sjuksköterskan och ökar patientsäkerheten.
Utöver att det mer användarvänliga gränssnittet och det förbättrade stödet för hänvisning gör det lättare att göra rätt, bidrar det nya Rådgivningsstödet även till ökad samsyn kring hänvisningar, både inom och mellan regioner. Det kan därmed bidra till bättre samarbete mellan regionerna.