1177 för vårdpersonal - förstudie
Under 2024 genomförde Inera en förstudie som tog fram förslag på en långsiktig färdplan för fortsatt utveckling av webbplatsen 1177 för vårdpersonal, med sikte på 2030.
Om uppdraget
Inom ramen för Ineras projekt Sammanhållen planering lanserades den 10 juni 2024 en första version av webbplatsen 1177 för vårdpersonal, vilket innebar att den tidigare tjänsten Nationellt kliniskt kunskapsstöd, NKK, bytte namn till 1177 för vårdpersonal och fick ett nytt grafiskt utseende som linjerar med 1177 för invånare.
Parallellt med att webbplatsen 1177 för vårdpersonal lanserades inleddes ett separat uppdrag på Inera för att ta fram en långsiktig färdplan för fortsatt utveckling av 1177 för vårdpersonal, som även inkluderar ett inloggat läge som kan samla Ineras inloggade tjänster. Utgångspunkt för uppdraget var de övergripande effektmålen som beskrivs i Målbild 1177 för vårdpersonal.
Färdplanen siktar mot 2030 med målet att de öppna och de inloggade sidorna ska upplevas som en mer sammanhängande webbplats.
Förstudien genomfördes med ett behovsdrivet och utforskande arbetssätt som inkluderade dialog med framtida användare, ansvariga för Ineras tjänster och andra intressenter. En intern kartläggning av Ineras tjänster och extern enkätundersökning riktad till vårdpersonal genomfördes för att identifiera nuläget och förstå vårdpersonalens behov och önskemål.
Resultat av uppdraget
Sammanfattningsvis visar resultatet av förstudien att det finns ett stort behov av en webbplats som samlar både öppen kvalitetssäkrad information och kunskapsstöd samt inloggade tjänster och verktyg som kan stödja och underlätta för vårdpersonal i deras arbete. Genom olika typer av integrationer ska 1177 för vårdpersonal också kunna samspela med regionernas verksamhetssystem så att de fungerar som ett samlat stöd till vårdpersonalen och bidrar till en ökad kvalitet i vård- och omsorgsarbetet. Det blir viktigt, inte minst i patientmötet, även över regiongränserna.
Den nyttoanalys som förstudien genomförde visar att 1177 för vårdpersonal, öppet och inloggat läge, kan bidra till ökad trygghet, ökad delaktighet och bättre vård för patienter, frigjord tid och ökad trygghet för vårdpersonal samt nyttor för regionerna såsom ökad användning av Ineras tjänster.
Identifierade målgrupper för webbplatsen är alla personer som arbetar med hälsa, vård och omsorg hos regioner, kommuner och privata utförare. På längre sikt kan även annan personal inom kommunen så som socialsekreterare och biståndshandläggare bli målgrupper för webbplatsen, framför allt i samarbetet med och om patienten vid till exempel samordnad individuell planering, SIP.
I förstudiens slutrapport finns förslag på en långsiktig färdplan med utvecklingsinsatser som kan realisera målbilden för 1177 för vårdpersonal. Färdplanen innefattar, förutom utveckling av den nuvarande webbplatsen, tillgång till Ineras inloggade tjänster med en enda inloggning och en samarbetsyta för vårdpersonal och patient.
Förutsättningar för genomförande
Resultatet av förstudien ska ses som en första identifiering av behov
och möjligheter för förverkligande av målbilden. Inför fortsatt
utveckling och realisering av förstudiens förslag behöver juridiska och
tekniska utredningar genomföras tillsammans med respektive
tjänsteförvaltning inom Inera samt med externa intressenter. Vissa
utvecklingsförslag kommer behöva extra finansiering och behöver
därmed hanteras inom Ineras ordinarie process för vidareutveckling,
medan andra kan finansieras med interna utvecklingsmedel eller inom ramen för projektet Sammanhållen planering.