Förenklad utgivning av SITHS e-ID – förstudie
Under våren 2024 startade en förstudie om förenklad utgivning av SITHS eID samt utgivning av SITHS eID på tillitsnivå 3 för utländska medborgare. Arbetet fortsätter under hösten och planen är att upphandling ska påbörjas innan årets slut. Utveckling av rekommenderade lösningar beräknas påbörjas kring årsskiftet 2024-2025.
Om förstudien
För att hämta ut ett SITHS-kort på tillitsnivå 3 krävs idag att användaren styrker sin identitet genom ett fysiskt besök hos en id-administratör, och för att få mobilt SITHS behöver man först ha ett SITHS eID-kort. För personer som saknar svenskt personnummer eller svensk folkbokföringsadress är det inte möjligt att få SITHS eID på tillitsnivå 3. De använder istället SITHS reservkort på tillitsnivå 2.
Förstudien ska ta fram förslag på lösningar för utgivning av SITHS eID-kort som inte kräver fysiskt besök och utgivning av mobilt SITHS eID som kan ske utan att användaren först har ett SITHS eID-kort.
I förstudien ingår också att ta fram förslag på lösning för utgivning av SITHS eID på tillitsnivå 3 till personer som saknar svenskt personnummer eller svensk folkbokföringsadress.
Förstudien omfattar följande delar:
- Utgivning av SITHS eID på tillitsnivå 3 till personer som saknar svenskt personnummer eller svensk id-handling.
För dessa personer gäller att de vid ett personligt besök behöver uppvisa giltig utländsk id-handling med elektroniskt verifierbar information:- Person som saknar svenskt personnummer eller godkänt samordningsnummer kan få SITHS eID på tillitsnivå 3 för icke-bofasta.
- Person som har godkänt samordningsnummer kan få SITHS eID på tillitsnivå 3 enligt Svensk e-legitimation.
- Person som har svenskt personnummer men är utvandrad enligt folkbokföringen kan få SITHS eID på tillitsnivå 3 enligt Svensk e-legitimation.
- Distansutgivning av Mobilt SITHS eID på tillitsnivå 3 med hjälp av svenskt pass eller nationellt id-kort.
- Distansutgivning av SITHS eID på tillitsnivå 3 till reservkort.
- Aktivering av SITHS eID på tillitsnivå 3 på ordinarie kort på distans.
Leveranser
Förstudien ska resultera i en rapport som innehåller övergripande tidplan, krav för de rekommenderade lösningarna samt kalkyl för utveckling och förvaltning.
Tidplan
Under våren 2024 startade förstudien med behovsinventering, framtagande av övergripande krav för samtliga områden samt genomförande av RFI. (RFI är en förkortning av det engelska uttrycket Request for information och är ett förfrågningsunderlag som används i dialog med leverantörer inför upphandling.)
Under hösten 2024 fortsätter arbetet med att detaljera kraven, påbörja upphandling samt ta fram arkitektur, lösningsförslag och kostnadskalkyl.
Nästa steg
När förstudien är avslutad kommer utveckling av de föreslagna lösningarna att påbörjas. Det beräknas ske runt årsskiftet 2024-2025. Arbetet med upphandlingen kommer även att fortsätta under 2025.
Kontaktperson
Uppdragsledare Hasanein Alyassiri, hasanein.alyassiri@inera.se