Säker hantering av nationell reservidentitet
Reservidentiteter används när en person saknar personnummer eller samordningsnummer. Under 2024 pågår arbete med att förtydliga det ramverk för hantering av nationella reservidentiteter inom hälso- och sjukvården som Inera tog fram 2018. Syftet med uppdateringen är att underlätta för regioner att börja tillämpa ramverket. I samband med uppdateringen utvecklas också ett nytt användargränssnitt för hantering av nationella reservidentiteter i Personuppgiftstjänsten, i enlighet med det uppdaterade ramverket.
Om initiativet
Inom hälso- och sjukvården används reservidentiteter för att säkerställa vård till personer som saknar personnummer eller samordningsnummer. Ofta används lokala reservidentiteter, men eftersom de inte är nationellt unika och kan vara uppbyggda enligt olika format så fungerar de inte i samverkanslösningar där information behöver utbytas mellan olika regioner.
I Personuppgiftstjänsten finns sedan 2017 möjlighet att hantera nationella reservidentiteter och 2018 togs ett ramverk fram för att stödja regionerna i deras användning av nationella reservidentiteter. Ramverket har dock inte börjat tillämpas ännu. En anledning är att regionerna inte har enats om vilka personuppgifter som är relevanta att tillföra en nationell reservidentitet och hur uppgifterna ska få hanteras i regionernas verksamheter.
Under 2024 görs därför en uppdatering av ramverket. I samband med uppdateringen utvecklas även ett nytt administratörsgränssnitt för Personuppgiftstjänsten i enlighet med det uppdaterade ramverket.
Leveranser
Arbetet ska resultera i följande leveranser:
- ett uppdaterat ramverk för hantering av nationella reservidentiteter
- ett nytt administrationsgränssnitt för Personuppgiftstjänsten, som bygger på de krav som tydliggjorts i det uppdaterade ramverket.
Tidplan
Arbetet beräknas vara klart i december 2024.
Kontaktperson
Tjänsteansvarig Fredrik Ekman, fredrik.ekman@inera.se