Sammanhållen planering på 1177
Projektet är en del i Ineras färdplan för att realisera intentionerna i målbilden för 1177. Det innebär att projektet ska bidra till visionen om ett sammanhållet 1177 där det öppna och det inloggade läget upplevs som en tydligare helhet. En förutsättning är en mer modern, intuitiv, lättnavigerad och integrerad användarupplevelse i samtliga delar av 1177.se. På så vis kommer individer med komplexa vårdbehov och flera kontakter få bättre förutsättningar att hantera sin situation och även att kontakta vården. Den första versionen av 1177 för vårdpersonal har varit en del av projektet.
Filmen beskriver projektet Sammanhållen planering och det arbete som pågår för att göra 1177 ännu mer användbart.
Om projektet
Omställningen till nära vård som pågår på lokal, regional och nationell nivå innebär ett mer personcentrerat arbetssätt med ökade möjligheter för invånare att vara delaktig i sin egen vård och omsorg. Projektet Sammanhållen planering på 1177 ska stödja omställningen genom att bidra till en samordnad vård och omsorg med individen som aktiv medskapare. Det kan ske bland annat genom att erbjuda lättillgängliga översikter som samlar den information som är mest relevant för stunden. Där ska invånare exempelvis kunna överblicka sina vårdkontakter, bokade tider, planerade insatser, läkemedel, provtagning, egenvård och individanpassad patientinformation.
Ett viktigt mål för projektet är att all information som invånaren behöver ska finnas tillgänglig, utan de informationsluckor som uppstår om inte alla vårdgivare och system är anslutna till den nationella infrastrukturen. En del av målbilden går att realisera med hjälp av den information från vårdinformationssystemen som redan idag visas upp för invånare via 1177.se och för medarbetare i vård och omsorg i tjänsten nationell patientöversikt, NPÖ. För att kunna förverkliga resten av konceptet för sammanhållen planering på 1177.se driver projektet ett gemensamt arbete för att identifiera och ta fram överenskomna standarder för nya informationsmängder, från regioner och på sikt även från kommuner.
Projektets första etapp pågår till september 2025. Under den perioden görs vissa konkreta utvecklingsinsatser på 1177.se. Samtidigt påbörjas ett mer långsiktigt förändringsarbete bland annat genom utredningar om juridik, informatik och tekniska lösningar. Detta arbete görs med stöd av arbetsgrupper som bemannas av regionerna. Representanter för kommuner från flera av de medverkande länen deltar också. Under projektperioden tas en avsiktsförklaring fram som underlag för fortsatt arbete i nästa etapp.
Projektet är en del i Ineras färdplan för att realisera intentionerna i målbilden för 1177.
Leveranser
Projektets förta etapp löper januari 2024 – september 2025.
Förbättrad användarupplevelse
Viktiga leveranser i projektet är ett uppdaterat koncept och utseende på 1177 som innebär en smidigare navigering mellan öppna och inloggade delar. Bland annat genomfördes en förstudie tillsammans med regionerna under vintern 2022–2023 som presenterar hur väl använda och viktiga tjänster kan visas tydligt på förstasidan redan innan man som invånare loggar in. Arbetet har tagits vidare för att i etapper realisera en förbättrad användarupplevelse.
Ett koncept för en personlig översiktsvy med information om bokade tider och om nya meddelanden i 1177 inkorg har utvecklats och testats. I översiktsvyn ska det också bli möjligt att kunna se om det finns ny information i invånarens journal.
1177 för vårdpersonal
En annan leverans är den första versionen av webbplatsen 1177 för vårdpersonal, som lanserades i juni 2024 och som kan beskrivas som en ”systersajt” till 1177.se. Beslutet att utveckla ett 1177 för vårdpersonal togs gemensamt av Ineras styrelse och styrgruppen för kunskapsstyrningen, SKS. I den första versionen innebär det att samla de kunskapsstöd som ingår i Nationellt kliniskt kunskapsstöd, NKK, samt Vårdhandboken och Rikshandboken i barnhälsovård som Inera driver sedan tidigare, på en gemensam öppen webbplats. Den långsiktiga färdplanen för hur 1177 för vårdpersonal ska utvecklas beskrivs i en förstudie som togs fram under hösten 2024.
Målarkitektur och juridiska förutsättningar
Flera utredningar om vad som krävs för ett mer sammanhållet 1177 har genomförts.
- En utveckling av målarkitekturen för 1177 beskriver vad som kommer att krävas för att realisera intentionerna för en sammanhållen planering.
- En utredning om föräldrabalken kan ge anhöriga möjligheter som företrädare även i digitala tjänster.
- Tillsammans med arbetsgrupper från regionerna, har förslag inom informatikområdet tagits fram. I ett nästa steg behöver de realiseras i olika verksamhetssystem.
Avsiktsförklaring för nästa etapp
En avsiktsförklaring för fortsatt arbete inom projektet kommer att tas fram där också resultatet av utredningsarbetet som har skett under den första etappen framgår.
Följ projektets arbete
Tidplan
- Projektets första etapp pågår fram till och med september 2025.
- Leveranser i form av förbättringar i navigering och utseende på 1177.se sker löpande.
- Den första versionen av 1177 för vårdpersonal lanserades i juni 2024.
- En avsiktsförklaring som underlag för fortsatt arbete kommer att skickas ut i början av 2025.
Kontaktperson
Projektledare Caroline Ankartross, caroline.akartross@inera.se
Kundberättelser och insikter
Så förbättras användarupplevelsen i 1177
Intervju med Kristina Stensson Ljungdahl, strateg och projektledare för Sammanhållen planering på Inera.
Sammanhållen planering på 1177 ska stödja omställningen till Nära vård
Målet är personliga vyer med den information som är mest relevant för stunden och möjlighet att vara medskapare i aktiviteter runt sin vård och omsorg.