Fördjupad analys och finansiering av utveckling

Ny 1177-app

Begränsningar i den nuvarande 1177-appen gör att den inte kan möta dagens krav på funktionalitet och användarvänlighet. På grund av tekniska hinder kan den inte utvecklas vidare för att tillgodose behov från både regioner och invånare. Därför är en ny app nödvändig. En fördjupad analys pågår med ambition att skicka ut en avsiktsförklaring till regionerna första kvartalet 2025.

Bakgrund

Nuvarande 1177-app är i praktiken enbart en startsida som länkar till 1177.se och några av de e-tjänster som nås via inloggning på 1177.se. Appen har stora tekniska utmaningar och är i behov av vidareutveckling eller avveckling. Ett vägval behöver göras kring en fortsatt strategi för en eventuell gemensam 1177-app. Samtidigt har i stort sett alla regioner egna appar, som i vissa fall skulle kunna ersättas med en gemensam app. Inera vill därför undersöka intresset hos regionerna kring utveckling av en ny gemensam 1177-app.

Beskrivning av lösningsförslaget

Den nya 1177-appen ska ses som ett komplement till 1177.se och en modernisering av e-tjänsterna på 1177. Med ett nytt användargränssnitt och mobilt backend ska invånare kunna nå den information och de e-tjänster som finns på 1177.se, men med mobilanpassade komponenter och funktioner. Det innefattar exempelvis push-notiser, platstjänster och sömlösa övergångar till andra mobila appar som exempelvis reseplanerare. Även regionala applikationer för digitala vårdmöten, egenmonitorering eller betalning och självincheckning inför ett vårdmöte ska kunna nås av användare via 1177-appen. 

Den nya appen är tänkt att levereras i flera steg: 

  • I det första steget ligger fokus på att utveckla den bakomliggande tekniken och plattformen för att möjliggöra en mer framtidssäker 1177-app, göra fler av de befintliga e-tjänsterna på 1177.se tillgängliga i appen och att implementera push-notifikationer.   
  • I senare steg fortsätter utveckling för att tillgängliggöra fler befintliga e-tjänster på 1177.se i appen samt möjliggöra fler integrationer för att nå tredjepartslösningar som exempelvis regionala invånartjänster. 1177-appen kommer även att erbjuda möjlighet till digitala vårdmöten (med video och chatt) som en valbar komponent för regionerna. 

Status i beredning

En fördjupad analys pågår med ambition att skicka ut en avsiktsförklaring till regionerna första kvartalet 2025. 

Kontaktpersoner

Sofie Zetterström, affärsområdeschef 1177 och kunskapstjänster, sofie.zetterstrom@inera.se 

Till toppen av sidan